Rookiekontrakt till Isac Skedung
Publicerad: 2016-12-02
laget
Isac Skedung har skrivit ett rookiekontrakt med Leksands IF. Kontraktet sträcker sig över säsongen 17/18. - Upplägget är så att när en junior kommer upp i hundra spelade minuter i SHL så erbjuds han att gå från ett juniorkontrakt till ett så kallat rookiekontrakt och ett sådant har vi skrivit med Isac idag, säger sportrådets Fredrik Jax till leksandsif.se

Hur ser ett rookiekontrakt ut?

-Det är standard i hela ligan och är inte förhandlingsbart. Lönesumman beror på spelarens ålder och sen finns det en bonusbilaga som även den är standard.

Vad säger du om Isacs utveckling den här säsongen?

-Han är en fantastisk person till att börja med. Det glädjer oss otroligt mycket att kunna ge honom ett sådant här kontrakt. Han har precis rätt attityd och inställning till ishockeyn. Han kommer in i omklädningsrummet med ett leende på läpparna varje morgon och vi vet att han alltid ger hundra procent varje dag. Spelmässigt tycker vi också att han tagit stora steg. Han har blivit snabbare och han har alltid varit duktig med puck men även där har han utvecklats under den här säsongen.

Hur länge gäller kontraktet?

-Vi har skrivit med honom den här säsongen och nästa. Så Skedung kommer spela i Leksands IF minst till och med säsongen 17/18, avslutar Jax.

Skedung: Jag blir tryggare och tryggare

Skedung själv är även han nöjd över att kontraktet nu är klart och att han redan nu vet var han ska spela nästa säsong.

-Det är jättekul att bli kvar här minst ett par år till. Juniorkontraktet som jag hade sträckte sig bara över den här säsongen, men nu är det påskrivet även för nästa.

Vad tycker du om din säsong så här långt?

-Det känns som att jag blivit tryggare och tryggare i mitt spel ju mer jag fått prova på att vara med a-laget. Det har visserligen blivit lite mindre på slutet men det gäller att kriga på för att återta min plats i truppen igen, avslutar Skedung.

Emil Nilsen