Hanna Sköld till Damkronorna
Publicerad: 2019-11-25
Landslag
Damkronornas huvudcoach Ylva Martinsen har tagit ut forwarden Hanna Sköld från Leksands IF till en 4-nationersturnering i Füssen, Tyskland, under tiden den 12-14 december 2019.

Hanna Sköld är inne på sin sjätte säsong i Leksands IF och har hittills under säsongen 19/20 stått för 12 poäng (8+4) på 17 matcher. Sköld var även uttagen till den senaste samlingen med Damkronorna tidigare under november då man hade camp, fystester samt träningsmatch i Falun. På meritlistan har Sköld sedan tidigare två JVM samt ett A-VM för Sverige.

Förbundskaptenen Ylva Martinsen till leksandsif.se om vad som gör Sköld till landslagsspelare:
-Jag tycker Hanna har ett internationellt spel i sig. Sedan kanske inte hon alltid syns så mycket i SDHL, men vi måste titta lite bakom SDHL-nivå och se lite hur allt ser ut då vi spelar internationellt.
-Hanna är väldigt stark på puck, bra längs sargerna och stark att vinna insidan. Hon gör många mål på returer och i trafiken framför kassen. Dessutom jobbar hon väldigt hårt och är väldigt bra fysiskt förberedd. Hon har även fina ledaregenskaper och är en bra karaktär, avslutar Sverige förbundskapten Ylva Martinsen.

Sveriges spelschema
Torsdag 12 december