David Åslin tillbaka i Leksand
Publicerad: 2017-05-15
Under måndagen blev det klart att den skridskoskicklige forwarden David Åslin återvänder till Leksands IF. – Han har skrivit på ett tvåårskontrakt och kommer att få en stor roll i vårt lag, säger Mikael Karlberg, sportsligt ansvarig i föreningen.

David Åslin (-89) har spelat juniorhockey i Leksands IF, och debuterade i klubbens A-lag säsongen 2007/2008. Han lämnade Leksand för Troja/Ljungby inför säsongen 2011/2012 och har efter två säsonger där spelat SHL-hockey sedan dess.
Delar av säsongen 2014/2015 tillbringade David i Leksands IF, men de två senaste säsongerna har han tillhört Rögle BK.

Mikael Karlberg:
– Efter jul har David varit riktigt bra, och vi ser fram emot att se honom fortsätta utvecklas hos oss. David är en skridskoskicklig spelare som bidrar med många poäng, och han har också en härlig inställning och viktiga vinnaregenskaper. Han är dessutom leksing, har spelat här tidigare, och känner mycket för föreningen, vilket kommer att betyda mycket för oss. Inte minst med tanke på att vi, under de senaste två åren, verkligen har sett vad hjärta och inställning betyder, framförallt i slutet av säsongen.
Med David i truppen har vi just nu 15 spelare som har tagit sig till A-laget via våra egna juniorled. Det känns självklart väldigt positivt, och det är precis så vi vill jobba.

David Åslin:
– Det här känns verkligen otroligt roligt! Jag har fått ett väldigt bra intryck av tränaren Markus Åkerblom, och tror att Leksand, med Åkerblom, Challe och övriga i ledningen har någonting riktigt bra på gång. Vårt mål med att ta oss tillbaka till SHL är tydligt, och jag ville verkligen inte missa chansen att få vara med om den här resan. Jag ser fram emot att komma på plats, och ska göra mitt bästa för att bidra så mycket som möjligt på vår väg tillbaka till SHL.

Elin Broman