Robin Jacobsson efter träningsmatchen mot BIK Karlskoga
Publicerad: 2015-08-16

Strömstad på lördagen och Nobelhallen i Karlskoga på söndagen. Leksands helgturné avslutades med en seger mot BIK Karlskoga. En seger främst för Leksands försvarsspel. Backen Robin Jacobsson är nöjd efteråt.
– Vi har hittat in i spelet i box play och gör en bra match.

Leksand förlorade lördagens match mot Färjestad och det märktes att laget ville göra en bättre match mot det andra Värmlandslaget. Robin Jacobsson gillar att det egna laget fick fler lägen.
 – Ett steg i rätt riktning, men vi får inte glömma att vi mötte Färjestad igår. Det var bra att vi kunde skapa lite mer nu.

Ett mål räckte
Forwarden Fredrik Forsberg fick ett fint friläge i andra perioden. Han passade fram till Jon Knuts, som tyvärr sköt över.  Den bästa målchansen för leksingarna dittills i matchen. Vinstmålet kom en stund senare när Mike Embach satte 1-0 på pass från János Hári. Ett snyggt mål enligt Robin Jacobsson.
– Mike trampade in och fick på en riktigt bra backhand. Jag tror den satt i krysset.
Leksands amerikanske forward Mike Embach drog på sig flera utvisningar innan målet.

Var det en skön revansch för Mike tror du?
– Ja, han var het idag. Och lite grinig. Det blir oftast så mot Bofors. Så ja, det var mycket vilja bakom det målet, berättar Robin med ett skratt.

Många utvisningar
Leksand fick många chanser att träna på sitt försvarsspel. Det var också en hel del dubbelutvisningar för bråk och tjafs mellan spelarna.
– Det är BIK i ett nötskal. Det är mycket snack med domaren och stök och bök. Idag föll väl domaren för det litegrann. Men vi kom undan med segern.

Vad säger du om målvakten Frans Tuohimaas insats?
– Han var grymt bra! Det ser ut som om han har läget under kontroll redan. Trots att det är mycket nytt för honom så här i början.

Foto: Kenta Sandlund

Stabilt backpar
Robin spelade ihop med Tobias Ericson och de fick slita hårt i de många numerära underlägena.
– Det funkar jättebra att spela med Tobias. Han är stabil som person och det visar sig på isen också. Han jobbar hårt och krånglar inte till det, menar Robin.
Han är säker på att de kommer kunna bli ännu bättre som backpar.
 – Ju längre man spelar ihop desto mer fungerar kemin. Man lär sig med tiden hur backkollegan rör sig på isen. Så vi kan ta fler steg.

Bra resa
Robin gillar att laget spelade lite enklare idag.
– Vi höll oss bättre till de givna linjerna. Det blir lätt lite för ambitiöst i de första träningsmatcherna, men idag får vi godkänt tycker jag.
Han är också nöjd med den trevliga resan till Strömstad.
– Det var fantastiskt bra uppstyrt med allt som mat och boende. Strömstad är en fin och mysig stad. Vädret kan vi inte klaga på. Och så var det roligt med en seger idag. Det blev en bra avslutning på den här helgen.

Katharina Dalmalm