Härlig söndag för Ruohomaa
Publicerad: 2022-02-27
Centern Mikael Ruohomaa har dubbla skäl att fira den här söndagen. Dels den nyfödde sonen och dels tre viktiga poäng mot Brynäs. -Det var en helgjuten insats av oss idag.

Mikael missade matchen igår eftersom han var på BB.
-Det var ett lätt val, säger den stolte fadern.
Men det syntes att han tyckte att det var roligt att vara tillbaka och spela idag. Mikael och kedjekompisarna Oskar Lang och Linus Andersson var kanske matchens bästa lina.
-Jag hade bra "wingmen". Vi gjorde en stabil insats, säger den trevligt finländaren.
Mikael passade Calle Själin som fick fram ett skott till Oskar Lang som gjorde matchens enda mål.
-Oskar var jättebra idag. Det var ett skickligt mål som blev helt avgörande.
Mikael har fått mycket beröm av experterna hela säsongen, men han säger ödmjukt att det är hans kedjekompisar som gör honom bra.

Mycket nerver

Efter att ha tappat ledningen några matcher var det nog många oroliga fans i det fullsatta Tegera under slutminuterna.
-Om jag var nervös? Nä, man spelar ingen bra hockey då, säger Mikael bestämt.
Tack vare ett bra försvarsspel lyckades laget hålla undan och vinna.
-Och sen gör Kaz en strålande match, säger han om sin målvakt Kasimir Kaskisuo som håller nollan.

Inget powerplay

Ruohomaa brukar spela en hel del i powerplay, men i dag blev det inte ett enda numerärt överläge. Brynäs fick med sig en tvåa.
-Vi kunde kanske fått någon, men idag blåste de inte, säger Mikael om domarna.
Emellanåt har Mikael spelat en hel del med Justin Kloos och Carter Ashton
-Nu när Kloos är skadad så har det blivit förändringar. Men det funkar bra. Vi har många skickliga spelare.

Vad är din styrka som hockeyspelare?
-Jag är ingen raket på isen men man får mer tid när det går långsamt, säger Mikael med ett skratt.

Trivs med storstadslivet

De flesta i årets laguppställning verkar stortrivas i Leksand och Mikael är inget undantag.
-Jag fullkomligt älskar att vara här. Jag kommer från ett ställe mitt ute i obygden så det här är som att bo i en storstad, säger trettiotreåringen med ett stort leende.
Han är mycket imponerad av publiken i Tegera.
-Den är sagolik. Jag har aldrig spelat i en hall med sån här stämning tidigare. Fansen är de bästa som finns, säger Mikael som ser ut att mena varenda ord.

Katharina Dalmalm