Förlust mot Djurgården
Publicerad: 2019-10-19
Ett fullsatt Tegera Arena fick se Leksand förlora efter att Djurgården gjort alla mål och vunnit med 4–0.

Matchen inleddes på absolut sämsta tänkbara sätt då Djurgården tog ledningen efter bara tio sekunders spel. Efter målet tog Leksand över och hade flera riktigt vassa chanser i powerplay, men återigen så fortsatte det att grina emot då bortalaget kunde öka på till 0–2 som från ingenstans några mintuer därefter. Innan perioden var över hade Leksand både ett och två bud för en reducering, men pucken ville inte hela vägen in och tvåmålsunderläget höll i sig perioden ut.

Leksand kom ut med bra energi i inledningen av andra perioden, och i den första spelminuten hade Lucas Nordsäter ett friläge som dock stoppades. Efter de inledande minuterna i mellanakten kom Djurgården tillbaka in i matchen, och tolv minuter in kom också 0–3 efter att Patrik Berglund förvaltat en straff. I och med det tvingades Leksand återigen försöka att hämta upp ett underläge i den tredje perioden.

Leksand försökte gång på gång med att få in pucken i den avslutande perioden, men Niklas Svedberg i Djurgårds-målet stod emot och fortsatte att rädda varje chans som skapades. Mot slutet av matchen avtog intensiteten och gästerna kunde punktera mötet genom att göra 0–4 med knappt tre minuter kvar av ordinarie tid.

För Leksands del väntar härnäst hemmamatch mot Örebro på torsdag.

Arvid Yngvesson