Bortaförlust mot Linköping
Publicerad: 2019-11-14
En otroligt tung andra period med fyra insläppta mål gjorde att kvällens bortamatch mot Linköping slutade 4–1.

Linköping var laget som inledde matchen bäst och styrde spelet under den första periodens inledande minuter, men därefter tog Leksand över helt och stundtals parkerade i offensiv zon. Ledningen kom också välförtjänt med två minuter kvar av perioden då Mattias Ritola mycket vackert skickade upp pucken i krysset. Siffrorna kunde mycket väl ha varit större än 0–1 då bland annat Daniel Olsson-Trkulja radade upp chanser i powerplay, men inget mer mål gjordes under de första 20 minuterna trots 15 skott framåt från Leksands sida.

Leksand inledde den andra perioden bäst och var mycket nära att öka på ledningen på ett friläge som Jon Knuts tyvärr missade, men trots det blåvita övertaget kunde Linköping kvittera efter fyra minuter. Resten av mellanakten blev en mardröm för Leksand då hemmalaget tog ledningen och sedan drog ifrån till hela 4–1 efter tre mål i numerärt överläge, vilket gjorde så att det var en rejäl uppförsbacke inför den tredje perioden.

De avslutande 20 minuterna var avslagna och det hände inte mycket alls på isen. Linköping bevakade sin ledning och Leksand lyckades inte skapa mycket av farligt värde, och matchen slutade därmed 4–1 efter en mållös tredje period.

Nu på lördag är det äntligen dags för hemmamatch då HV71 står för motståndet, välkomna till Tegera Arena!

Arvid Yngvesson