Lians första SHL-mål
Publicerad: 2022-02-22
Leksand fick bara med sig ett poäng i matchen mot Frölunda och backen Lian Bichsel är besviken eftersom han vet hur viktiga poängen är just nu. Samtidigt gläds han åt sitt första SHL-mål. – Självklart sparar jag den här pucken. Den är ett minne för livet.

Ja, Lian har lite blandade känslor efter matchen.
– Jag fick gratulationer för ett fint mål, men det är också surt att förlora. Vi behöver poängen för att klättra i tabellen, säger sjuttonåringen som fått mer och mer speltid efter jul.
Lian berättar att han jobbat hårt under uppehållet och att huvudtränare Björn Hellkvist sett det.
– Björn gav mig förtroendet och jag gjorde mitt bästa för att leva upp till det, säger Lian stolt.
Han tycker att hans spel utvecklats både i offensiv och defensiv zon.

Lasch svår motståndare

Det finns fortfarande en del kvar att lära för en ung hockeyspelare. Ibland blir det någon utvisning för mycket för den 195 cm långe och 95 kilo tunge schweizaren. Ikväll lyckades Frölundas Ryan Lasch få med sig två stycken mot Lian.
– Det är svårt att spela mot honom. Jag tycker att han faller så fort man nuddar honom, säger Lian och skakar på huvudet.

Berätta om ditt första SHL-mål?
– Vi var djupt nere i deras zon och (Jonas) Ahnelöv skickar mig en fin passning. Så jag blundar och skjuter, säger Lian med ett skratt.
Med tanke på det fina målet vågar vi nog lova att han tittade lite grann.
– Det var ett viktigt mål till kvitteringen. Efter det spelade vi bra, berättar Lian.

Bättre andraperiod

Om den första perioden var bara Frölunda så blev spelet mycket bättre i andra perioden. Leksand vann den med 3-1. Man hade sen ledningen med bara minuter kvar, men straffades hårt i en utvisning där Frölunda spelade sex mot fyra.
– Kaz höll oss kvar i första perioden, säger Lian om sin målvakt Kasimir Kaskisuo som räddade 16 skott de första tjugo minuterna.
– Men det blir ett olyckligt slut på övertid, tycker Lian besviket.

Nöjd med livet i Leksand

Vid sidan av isen går Lian på hockeygymnasiet i Leksand. Han tycker att allt fungerar bra med skola och fritid.
– Svenskan blir bättre och bättre. Och nyss var några barndomskompisar på besök en vecka. De var imponerade av mitt liv, säger Lian med ett skratt.
– Jag sover, äter, spelar hockey och går lite i skolan. De tycker att jag har ett riktigt lyxliv och det är väl bara att hålla med.

Katharina Dalmalm