Straffseger mot Brynäs
Publicerad: 2021-01-02
Trots ett massivt spelövertag matchen igenom och hela 61 skott framåt så vann Leksand först efter straffar där Peter Cehlárik avgjorde för resultatet 5–4 till Leksands favör.

Den första perioden var otroligt händelserik och märklig på många sätt och vis. Leksand inledde målskyttet efter fyra och en halv minut när Carter Ashton äntligen fick göra sitt första mål i den blåvita tröjan, men det dröjde inte länge förrän Brynäs både hade kvitterat och även tagit ledningen med 2–1. Hemmalaget hade sedan två skott i ramen och var mycket nära ytterligare ett mål, men 3–1-målet kom istället mycket oturligt i boxplay när Janne Juvonen missbedömde situationen. Leksand lyckades dock reducera med endast tre ynka sekunder kvar av perioden när Peter Cehlárik skickade in 3–2 i powerplay och såg till att underläget var ett mål efter 20 minuters spel.

Inför den andra perioden så valde Leksand att göra ett målvaktsbyte när man böt in Axel Brage i kassen, men tråkigt nog fick han inte en särskilt bra start när ett backskott styrdes på egen spelare och in efter bara fyra minuter. Leksand reducerade mycket snabbt därefter när Jon Knuts slog in en retur i öppet mål inte ens 30 sekunder senare för 4–3 på tavlan. Efter reduceringen tog det blåvita laget över spelet rejält och skapade direkt två vassa chanser för en kvittering när Johan Franssons skott tog i stolpen och Isak Roséns friläge räddades med minsta marginal. Leksand fortsatte sedan med att skölja över Brynäs anfall efter anfall, och med drygt två minuter kvar till pausvila kom 4–4-målet när Otto Paajanen höll sig framme och skickade in en retur från nära håll. Trots 44–9 i skott till Leksand fördel var resultatet alltså lika inför avslutningen av matchen.

Inledningen av tredjeperioden var relativt jämn där Brynäs höll emot ett tag, men det var fortfarande Leksand som var det bättre laget och som även tog över mer och mer ju längre perioden led. Marek Hrivik hade bland annat ett friläge som tog i stolpen, men trots massiv press från Leksands sida så gick matchen otroligt nog till förlängning. Väl i förläningen så var Brynäs mycket nära att avgöra i numerärt överläge där pucken tog i ribban, men inget mål gjordes under de fem minuterna i overtime-spelet och allt fick avgöras på straffar. I straffläggningen fick vi se ett par fina straffar där Peter Cehlárik stod för avgörandet med en riktig godbit för två poäng med hem till Dalarna.

På måndag väntar en bortamatch mot HV71.

Arvid Yngvesson