"Jag kan inte vänta mer nu"
Publicerad: 2019-09-11
Damlaget
– Det är inte många som tror på oss den här säsongen. Vi vill visa alla redan från första matchen att dom har fel! Det säger nyförvärvet från Frankrike, Betty Jouanny, inför fredagens seriepremiär hemma mot HV71.

Den 27-åriga forwarden är inne på sin sjunde säsong i Sverige, där hon hittills tillbringat den större delen av tiden i Brynäs.
– Jag älskar att spela i Sverige, det är den bästa ligan i världen för mig. Alla spelare är väldigt bra tränade. Vi spelar många matcher och gör varandra bättre hela tiden. Det är riktigt hög kvalitet på hockeyn här, säger Betty, och tillägger att hon även trivs väldigt bra med att bo i Sverige.
Det finns dock två blågula fenomen som hon gärna skulle vara utan:
– Mörkret! Jag hatar mörker… Och så äter ni sjukt mycket sås, till allt, haha. Jag gillar inte sås…

Hon har varit på plats i Leksand i en månad nu, och trivs med lugnet och att "det inte är så stort".
– Jag kommer från en liten by, Chamonix, så det här är perfekt för mig, jag gillar inte stora städer, haha.

Hur lätt eller svårt har det varit att komma in i laget?
– Alla har varit väldigt välkomnande, så det har inte varit några problem alls. Vi har väldigt roligt tillsammans, och jag trivs verkligen i laget, med hockeyn och med allt egentligen, berättar Betty, som vid sidan av hockeyn jobbar som lärare tre dagar i veckan.

Som hockeyspelare beskriver Betty sig själv som snabb och skridskostark, med bra klubbteknik, spelsinne och kondition.
Hon har representerat det franska landslaget vid ett flertal tillfällen, och beskriver damishockeyn i hemlandet så här:
– Landslaget har gjort det jättebra nu under senare år. Under förra VM spelade vi i toppgruppen för första gången, men tyvärr åkte vi ner igen, precis som Sverige gjorde. I Frankrike finns det dock bara en liga för tjejerna, och den är mest "på skoj". Ingen från landslaget spelar där. Tyvärr finns det inte alls samma struktur och systen som här i Sverige, men det är under utveckling, så jag hoppas att det i framtiden kommer att bli mycket bättre.

För Betty Jouanny och resten av det nya klubblaget närmar sig premiärhelgen med stormsteg.
– Jag längtar verkligen efter premiären, jag kan inte vänta mer nu känns det som. Det blir härligt att börja på hemmais och jag hoppas att det kommer mycket publik och tittar på oss.

Vilken blir ditt lags främsta utmaning denna säsong?

– Att hela tiden spela som ett lag, och se till att vara starka i egen zon och åka mycket skridskor. Vi har ett ungt lag och många nya, så det gäller att de äldre och mer rutinerade kliver fram och visar vägen.

Hur måste ni spela för ta två segrar med er från helgens två matcher?

– Vi måste vara jättestarka i egen zon och spela pucken snabbt upp till deras kasse. Vi måste skjuta mycket! Kommunikation är också jätteviktigt.

Vem inleder målskyttet?

– Svårt att säga… Men jag vill visa vägen, så antingen blir det jag eller… Wilma Johansson.

PREMIÄRHELGEN:
Fredag 19.00, Tegera Arena, Leksand-HV71