Jordan Colliton ny huvudtränare för SDHL-laget
Publicerad: 2022-05-05
Damlaget
Leksands IF har gjort klart med en ny huvudtränare inför den kommande SDHL-säsongen i form av kanadensiskan Jordan Colliton som senast kommer från tränaruppdrag i Mount Royal University. Kontraktet med Colliton gäller över de kommande två säsongerna.

32-åriga kanadensiskan Jordan Colliton kommer ursprungligen från Blackie i Alberta, Kanada. Som spelare representerade hon bland annat Warner Hockey School i ungdomsligan i Alberta, samt under tiden som junior och de första seniorsäsongerna i University of Maine i NCAA.

Parallellt med spelarkarriären intresserade sig Jordan Colliton för ledarskapet och hon var tidigt ledare vid olika regionslag och high school-lag. Efter spelarkarriären fortsatte Colliton att satsa på karriären som tränare, och via uppdrag i Ontario Hockey Academy i Cornwall och The Pursuit of Excellence Hockey Academy i Kelowna blev hon inför säsongen 2015/2016 huvudtränare för Mount Royal University i Calgary och deras lag i universitetsligan där hon verkat under de senaste sju säsongerna.

Utöver uppdraget i Mount Royal University har Colliton varit engagerad vid det Kanadensiska U18-landslagets campverksamhet på damsidan under de senaste säsongerna. Tränaruppdraget i Leksands IF är Jordan Collitons första på svensk mark, och det nyskrivna kontraktet gäller över de två kommande säsongerna, till och med säsongen 2023/2024. För släkten Colliton är dock inte Dalarna ett obekant område då Jordans storebror Jeremy verkat som såväl spelare som ledare i Mora IK under sin karriär.

Jordan Colliton om det nya uppdraget som huvudtränare i Leksands IF:
-Jag vill tacka Alexander för möjligheten och förtroendet att få träna Leksands IF. Redan från det första mötet kändes det att vi hade bra kontakt och jag är riktigt glad och förväntansfull att få hjälpa denna elitklubb till framgång i SDHL. Jag längtar efter att få starta arbetet med spelarna och skapa en god relation med dem i deras fortsätta drivande i passionen för hockey. Leksands IF har en otrolig historik och jag ser fram emot att få träffa alla supportrar.

Alexander Bröms, sportsligt ansvarig för damverksamheten i Leksands IF, om rekryteringen av huvudtränaren Jordan Colliton:
-I Jordan får vi en tränare med erfarenhet från både college- och juniorlandslag i Kanada. Hon ser på ishockeyn, samt hur vi ska utveckla vår verksamhet, på ett väldigt liknande sätt som jag gör, och hon kommer passa väl in i rollen som huvudtränare hos oss. Vi ser mycket fram emot att få ha Jordan hos oss i Leksands IF de kommande två säsongerna.

Richard Brasar