Straffseger mot Linköping
Publicerad: 2020-01-09
Leksand vann den mycket viktiga hemmamatchen mot Linköping på straffar efter att Spencer Abbott avgjort med ett skott mellan benen på Jonas Gustavsson.

I början av matchen så var det ett lag på isen då Leksand förde spelet helt. Efter bara några minuter hade hemmalaget chansen att ta ledningen i powerplay, men inget mål gjordes där och 1–0 fick vänta till knappt tio minuter hade gått av perioden. Spencer Abbott passade fram till Mattias Ritola som mycket snyggt skickade upp pucken i krysset för en välförtjänt ledninng. I den andra halvan av perioden jämnade Linköping sedan ut spelet och såg till att 1–0 höll sig perioden ut.

Andra perioden var inte alls lika välspelad som den föregående. Spelet böljade fram och tillbaka med chanser åt båda håll, men trots det gjordes inget mål denna period. Närmast att sätta pucken var Linköping då ett skott från Broc Little tog i ribban.

Fyra minuter in i den tredje perioden lyckades Linköping kvittera i powerplay med ett skott upp i nättaket, och därefter vågade inget lag riktigt ta tag i matchbilden. Nästa mål kom som från ingenstans när gästerna lyckades göra 1–2 på en två-mot-etta med sju minuter kvar av ordinarie tid och där och då såg allt mörkt ut. Leksand gav dock inte upp, och med knappa tre minuter kvar av ordinarie tid spelade Martin Karlsson fram Jonas Ahnelöv som stenhårt sköt in 2–2. Matchen fick sedan avgöras på straffar, och efter många missade straffslag klev Spencer Abbott fram och såg till att bonuspoängen gick till Leksand.

Härnäst väntar bortamatch mot Rögle på lördag eftermiddag.

Arvid Yngvesson