Förlust i första träningsmatchen
Publicerad: 2019-08-28
Damlaget
Första träningsmatchen för säsongen är avklarad för damlaget. Det blev förlust mot Brynäs som vann med 5–0. – Brynäs är otroligt kreativa med puck och gjorde det svårt för oss, men vi lärde oss mycket av den här matchen, sa tränare Lars Stenmark efter matchen.

Nu börjar det dra ihop sig allt mer inför SDHL-säsongen 2019/20. I tisdags spelade Leksands damer sin första träningsmatch. Får motståndet stod ärkerivalerna Brynäs.
– Inför den här matchen hade vi inte riktigt hunnit beta av alla delar i hur vi ska spela, men vi har så klart gått igenom en hel del saker vi ska jobba med, sa tränare Lars Stenmark.
Det var Leksand som kom ut starkast, men sedan tog Brynäs över spelet allt mer.
– Vi jobbade rätt hårt och låg på rätt linje hela tiden, men sedan började de flytta fram pucken och attackera oss mer. Vi blev sårbara i försvarsspelet, för Brynäs är ett bra lag framåt.

"Borde ha gjort ett-två mål"

Gävlelagets anfallsskicklighet gav utdelning och de ledde matchen med 3–0 efter en period. I den andra gjorde de ytterligare två mål och eftersom den tredje perioden blev mållös stod sig 5–0 matchen ut.
– Jag tycker väl inte riktigt att resultatet speglar matchen. Vi borde ha gjort ett-två mål och de kanske inte borde ha få gjort så många.
Vad är du mest nöjd med efter matchen?
– Hur vi går ut och startar. Vi vill visa upp oss och jag tycker vi gör ett jättejobb. Även sedan när Brynäs tar över drar vi lärdomar av det. Man ska komma ihåg att deras yngsta spelare är Maja Nylén-Persson som är född 2000. Vi hade 03:or och till och med två 04:or med i truppen. Vi behöver bygga upp erfarenhet.
Vad behöver ni jobba mer med?
– Spelet utan puck, alltså var vi står i banan och hur vi sätter press. Men vi har inte riktigt kommit dit ännu. Det är inte bara många nya spelare, det är en helt ny tränarstab också så allt tar lite tid innan det sätter sig.

Två träningsmatcher väntar

För damlaget väntar nu två ytterligare träningsmatcher innan säsongen drar igång den 13 september med hemmamatch mot HV71. Först möter laget AIK nu på söndag den 1 september och sedan väntar match mot Djurgården den 7 september.
– Det är bra för oss att få spela matcher. Vi får dem filmade och så kan vi jobba med det materialet. För oss gäller det nu att få alla att bli helt hundra trygga i hur vi ska spela, annars blir vi för försiktiga.

Matchfakta Leksand—Brynäs 0—5 (0—3, 0—2, 0—0)

Elisabet Wahl