Själin om mötet med Brynäs
Publicerad: 2020-09-06
En vinst, en oavgjord och en förlust blev resultatet i Skoda Trophy i Södertälje. Backen Calle Själin får sammanfatta turneringen. – Det har varit bra matcher för oss för att sätta spelet.

I söndagens möte med Brynäs var det tredjeplatsen i turneringen som stod på spel. Det blev tyvärr förlust på övertid i en ganska jämn match. Leksand hade mycket av spelet, men utnyttjade inte sitt fina powerplay. Och Brynäs tog tillvara på sina chanser.
– Det är special teams som avgör idag. Det lossnade inte riktigt för oss, säger Calle.

Tidigt underläge

Brynäs tog ledningen efter dryga minuten när Emil Molin gör mål i just powerplay.
– Det är klart att det aldrig är bra med ett tidigt underläge, men vi gnuggar på ändå, säger Calle om inledningen.
Leksand jobbar på i anfallszon och kvitteringen i slutet av perioden är rättvis. Patrik Zackrisson passar fram till Emil Heineman som prickskjuter in 1–1 i en liten lucka ovanför målvaktens axel.

Frustrerande att pucken inte går in

I andra perioden vinner Leksand skotten stort, men det är Brynäs som gör målet. Igen, i powerplay.
– Det var lite frustrerande så klart. Vi har allt spelmässigt och kommer till farliga målchanser. Vi måste vara lite hetare framför deras kasse och få in nåt skitmål, säger Calle besviket.

Viktig kvittering av Cehlarik

Tredje perioden är mer jämn och båda lagen har bra målchanser. Leksands förstakedja går vinnande ur den striden och Peter Cehlarik gör 2–2 efter tolv minuter.
– Båda kvitteringarna ger en boost. Och i tredje känns det som att ”nu har vi det här”. Vi har några bra chanser att ta ledningen efteråt också, förklarar Calle.
Det blir inga fler mål och det blir övertid och spel tre mot tre istället. Där avgör Brynäs Simon Bertilsson genom sitt mål med 19 sekunder kvar av övertiden.

Lang matchens lirare

Calle tycker att Leksands snabbe forward Oskar Lang är den här matchens lirare.
– Han sliter på bra och får fast många lösa puckar.
När det gäller hela turneringen vill Calle lyfta fram förstakedjans insats.
– De hittar varandra och väldigt skickliga.

Vad säger du om din egen insats?
– Det känns okej. Jag växer in i det mer och mer. Vissa saker kan bli bättre, så det gäller att kämpa på.
Vad har du förbättrat sen förra säsongen?
– Jag har jobbat mycket på att bygga upp min styrka och gå upp något kilo. Det känns som att jag får fast motspelarna bättre och att jag har mer tryck i benen, säger den tjugoettårige backen om sin utvecklingskurva.

En träningsmatch kvar

På torsdag kväll spelas sista träningsmatchen när Leksand möter Brynäs igen, Denna gång på hemmaplan i Tegera Arena. Då får Calle och de andra möjlighet att ta revansch. Och då har de chansen att coacha bort Patrik Berglund och hans kedja?
– Ja, det kanske vi kan, säger Calle med ett skratt och han håller med om att den linan är farlig.

Katharina Dalmalm och Arvid Yngvesson