Blåvit seger i Gävle/Dala-duellen!
Publicerad: 2015-08-22

- Helt fantastiskt! Jag har aldrig spelat en träningsmatch med en sådan här inramning förut. Det är nästan så att man undrar om det inte var en seriematch.
Det säger Leksandsforwarden och den assisterande lagkaptenen Tommi Paakkolanvaara efter lördagens derbyseger med 5-2.
En seger som innebar att Leksand tog hem Gävle/Dala-duellen med 5-4.

Leksingarna provade en nykomponerad kedja kvällen till ära. En ny förstakedja bestående av Fredrik Forsberg, Tommi Paakkolanvaara och Mike Embach.
- Den funkade verkligen jättebra. Det kändes som att vi hittade varandra bra redan nu, säger Tommi, som svarade för inte mindre än ett mål och tre målgivande passningar.
- Både Mike och Fredrik är väldigt bra med pucken och Fredrik har ju en väldigt bra fart. Det kändes som att vi var farliga, säger Tommi om kedjekompisarna som svarade för ett mål (Mike) och en assist (Fredrik).

Tommi Paakkolanvaara

Blixten Forsberg
Fredrik Forsberg har verkligen imponerat under årets träningsmatcher, och fortsätter att skapa farliga chanser på löpande band.
Själv tycker han att lördagens match var hans bästa hittills denna säsong.
- Ja, men det tycker jag. Idag fick både jag och laget lite utdelning också, och sen spelade jag ju i en väldigt bra kedja. Du såg ju själv vilken match Tommi gjorde, när man spelar bredvid honom är det bara att tacka och ta emot, menar Fredrik.

Fredrik Forsberg

Hur mycket har du tränat i sommar egentligen?
- Haha, nej men jag har fått vara frisk hela sommaren och tränat på riktigt bra. Jag har väl försökt att träna på sånt som jag vet att jag behöver. Jag har blivit lite starkare och fått upp farten lite mer. Det känns bra, avslutar Fredrik.

Förde matchen direkt från start
Och själva matchen då. Tobias Ericsson gav Leksand ledningen med 1-0 efter tre minuters spel, och tre minuter senare visade Fredrik Forsberg prov på sin fart, när han tog med sig pucken upp längs vänsterkanten och lade in den mot mål där Tommi Paakkolanvaara fanns på plats och stötte in den.
Brynäs fick in en reduceringspuck, men Mike Embach utökade Leksands ledning nästan direkt. Ett mål som Martin Karlsson följde upp med att sätta 4-1 med två sekunder kvar av den första perioden.
Efter en mållös andraperiod kunde Brynäs reducera i den tredje periodens första minut, men någon fara för segern var det aldrig. Alexander Ytterell fastställde slutresultatet 5-2 halvvägs in i perioden, och fick därmed tillsammans med resten av laget välförtjänt segerjubla inför den 4 472 personer stora publiken.

Elin Broman