AIK och SDE väntar för damlaget
Publicerad: 2020-09-18
Damlaget
Nya matcher och nya utmaningar. Leksands damlag åker söderut och tar sig an AIK och SDE i helgen. –Jag tror att special teams kan avgöra de här matcherna, säger Wilma Johansson till hemsidan.

Premiären är spelad och avklarad för det blåvita damlaget. Tyvärr blev det förlust mot Brynäs på bortplan.
–Vi startade matchen helt okej i första perioden, men tappade spelet helt i andra. Sedan steppade vi upp i sista perioden. Sådana där dippar måste bort till nästa match, säger anfallaren Wilma Johansson.

Tror på svängig hockey

Med premiären lagd till handlingarna blickar hon istället framåt mot helgens matcher. Wilma Johansson och resten av laget lämnar Leksand i morgon lördag för match mot AIK. Ett AIK som jagar sin första poäng efter förluster mot Linköping och Djurgården.
–De är tuffa att möta eftersom spelar rätt fysiskt. Det brukar vara lite svängig hockey och det gäller för oss att vara noggranna i egen zon och verkligen ta tillvara på de chanser vi får.

På söndagen är det SDE som står för motståndet. Laget har också mött Djurgården och Linköping och har på de två matcherna plockat tre poäng.
– Det är alltid svåra att möta, det vet jag att många lag tycker. De spelar fysiskt och har fått in en del rätt bra spelare.

Lyfter fram Sköld och Rüegg

Wilma Johansson ser ändå Leksand som favorit i de här två matcherna och tror att det kan bli utvisningarna som fäller avgörandet.
–Jag tror det kan avgöras på special teams. Det är mycket möjligt att det lag som tar minst utvisningsminuter får en fördel.

Vem av dina lagkompisar har sett hetast ut på de senaste träningarna?
– Jag skulle säga Hanna Sköld och Dominiquie Rüegg. Men hela laget måste steppa upp om vi ska få en seger.

Det är många som berömmer just Dominiquie Rüegg. Vad säger du om henne?
– Det är en riktigt bra spelare vi har fått in. Hon är spelskicklig och snabb och läser spelet bra.

Så här spelas helgens matcher: Lördag 19 september, 15.30: AIK–Leksand Söndag 20 september, 14.40: SDE–Leksand Båda matcherna går att se på svenskhockey.tv

Elisabet Wahl