Förlust mot Oskarshamn
Publicerad: 2020-10-15
Kvällens bortamatch mot Oskarshamn slutade med en förlust efter att hemmalaget vunnit med 5–2.

Leksand inledde matchen mycket bra och ägde spelet under de inledande minuterna där Jon Knuts också var mycket nära ett tidigt mål där pucken dock tog i stolpen. I mitten av den första perioden kom Oskarshamn in i spelet mer och mer, men då klev Janne Juvonen fram och räddade ett par farliga lägen. Med två minuter kvar av perioden gjordes dock matchens första mål när Carter Camper placerade in 0–1 bara tio sekunder in i powerplay. Innan pausvila drabbades Leksand av två utvisningar kort efter varandra, vilket också innebar att man fick inleda den andra perioden i spel 3 mot 5.

48 sekunder in i mellanakten kom också kvitteringen från nära håll när Leksand precis fått in sin fjärde spelare på isen, och några minuter senare gjorde Oskarshamn välförtjänt 2–1 på en styrning efter att ha varit det bättre laget där och då. Leksand kämpade sig sedan in i matchen på nytt när Calle Själins skott hittade Carter Camper som styrde in sitt andra mål för kvällen för 2–2 på tavlan med två och en halv minut kvar av perioden. 30 sekunder efter kvitteringen drabbades Marek Hrivik av en utvisning för hög klubba när han blev fasthållen i samma situation, och i det efterföljande numerära överläget tog Oskarshamn ledningen på nytt inför periodpaus.

Inte ens en minut in i den tredje perioden så styrde Otto Paajanen en puck i nät, men efter en tids videogranskning så dömdes målet otroligt nog bort för hög klubba trots att domaren på isen dömt mål. Istället för en kvittering så kunde Oskarshamn ökade på sju minuter in i perioden och skaffa ett grepp om alla tre poäng. Leksand tog sedan ut målvakten för att krypa närmare, men då stängde hemmalaget matchen i tom kasse och fastställde slutresultatet till 5–2.

På lördag väntar hemmamatch mot Rögle.

Arvid Yngvesson