Carnbro förlänger
Publicerad: 2021-11-15
Leksands IF har kommit överens med scouten och analytikern Petter Carnbro om en förlängning av hans kontrakt. Det nya kontraktet gäller till och med säsongen 2024/2025.

Petter Carnbro kommer ursprungligen från Lysekil, men har även rötter i Ludvika på sin mors sida. Carnbro har tidigare jobbat inom media där han varit en del av programmet Hockeylabbet på C More samt varit skribent åt HockeyNews. Petter Carnbro har tidigare även verkat som konsult åt Frölunda HC mellan åren 2014-2017 där han arbetat med analys av avancerad statistik. I Frölunda var han med att ta SM-guld samt dubbla segrar i CHL.

Rollen i Leksands IF, som han haft sedan säsongen 2019/2020, har i mångt och mycket varit densamma som i Frölunda då han arbetat nära Thomas Johansson när det kommer till scouting och analys av spelare i rekryteringsprocessen samt löpande analyserat lagets egna spel tillsammans med tränarstaben. Det nyskrivna kontraktet med Petter Carnbro gäller till och med säsongen 2024/2025.

Petter Carnbro om att förlänga kontraktet med Leksands IF:
-Vi har kommit en bit på vägen inom föreningen, men vi är långt ifrån klara. Att få möjligheten att fortsätta arbetet i Leksands IF är jag väldigt glad och stolt över. Det har krävts noggrant och hårt arbete för att ta oss dit vi är idag, och vi ska fortsätta på samma sätt. Jag har en roll med stor frihet kombinerat med mycket ansvar, samtidigt som jag får chansen att utvecklas och prova nya saker. Leksand är den optimala platsen för mig att vara på. Upplevelsen att vara i och runt Leksands IF har överträffat alla mina förväntningar, och jag är glad över att få fortsätta resan med föreningen.

Thomas Johansson om att förlänga kontraktet med Petter Carnbro:
-Det är härligt att Petter trivs i Leksand och vill fortsätta jobba med oss i ytterligare tre år. Petter tillhör de absolut främsta inom sitt område där huvuduppgiften är att scouta och analysera nya spelare, men även att analysera våra spelare och hur vi som lag presterar utifrån avancerad statistik. Det känns tryggt att ha Petter med på resan för att förverkliga den vision vi tagit fram som förening.

Richard Brasar