Valkvae Olsen om vinsten mot Örebro
Publicerad: 2019-08-29
Det blev vinst med 3-1 mot Örebro i torsdagskvällens träningsmatch. Leksands forward Thomas Valkvae Olsen säger efter matchen det som nog alla Leksingar tänker. – Det var på tiden!

Thomas spelade med Daniel Olsson-Trkulja och Marek Hrivik ikväll och det blev succé. Kedjan stod för ett mål och flera fina målchanser.
– Vi har tränat ihop två till tre dagar och det känns bra. Fin kemi och vi hittar varandra i anfallsspelet och täcker upp bakåt, förklarar Thomas.
Han håller både med om att de alla tre har svårstavade namn och att de hade en lyckad match.
– Vi hade några puckar som inte ville in. När man spelar som vi gjorde blir det chanser, säger Thomas som ändå var hyfsat nöjd med utdelningen.

Bra första period

Leksand inledde bäst i ABB-hallen i Ludvika och ledde med 3-0 efter de första tjugo minuterna.
– Vi hade bättre passningsspel än i de tidigare matcherna. Förstegubben visar sig och man ser vad han ska göra och då kan spelare två fylla på. Vi spelade som ett lag och inte en och en, säger Thomas som tycker att Leksand lärt sig mycket på de första tre förlusterna mot tufft SHL-motstånd.

Vad gjorde ni mer bättre i kväll än tidigare?
– Backarna var riktigt bra. De håller bra gap och det gör att Örebro inte får tid på sig i vändningarna, menar Thomas.
Han tycker att målvakten Janne Juvonen var matchens lirare.
– Janne gör några viktiga räddningar! Och sen var Andreé Hult bra idag.

Inga fler Leksandsmål

De tre målen räckte till seger. Örebros Stefan Warg reducerade i andra perioden till 3-1. Leksand hade chans på fler mål från bland annat David Rundqvist och Oskar Lang. Dalalaget tog en säker seger trots att Örebro tog ut målvakten Jonas Arntzen och spelade sex mot fem i slutet av tredje perioden.

Bra sommarträning

Thomas harspelat bra i träningsmatcherna och sett snabbare ut än samma tid förra året.
– Jag känner mig lite mer pigg. Jag har tränat bättre…mer rätt, säger den unge norrmannen.
Han berättar att det blivit mer konditionsträning och explosiva övningar.
– Träningen har varit bra anpassad till vad jag behöver.

Två veckor kvar

SHL-premiären närmar sig och tjugosexåringen har aldrig spelat i den högsta svenska ligan. Nervöst?
– Det ska bli kul. Vi har ju fått känna på nivån nu, så jag tycker att det kan dra igång, avslutar en förväntansfull Thomas.

Leksands IF– Örebro HK 3-1
(3-0, 0-1, 0-0)
Skott: 33-32 (12-7, 10-10, 11-15)
1-0 03.42 André Hult (Linus Persson)