Kandell inför matchhelgen på hemmais
Publicerad: 2021-10-15
Damlaget
Säsongens hittills 8 poäng har samtliga tagits på bortais, men till helgen väntar två nya chanser till att spräcka hemmanollan. – För att få poängen med oss är det viktigt att alla är påslagna, och att vi sätter våra lägen, säger LIF-backen Tuva Kandell.

Först ut på matchfronten är lördagens kvällsmatch mot HV71, ett HV71 som möter topplaget Brynäs på bortais under fredagskvällen.
Säsongens tidigare möte mellan Leksand och HV71 resulterade i en hemmaseger med 6-3 i Jönköping, och skrivande stund skiljer 9 poäng och två placeringar lagen åt: HV71 femma och Leksand sjua.
Tuva Kandell tror att effektiviteten blir en nyckel till seger i lördagens match:
– Vi behöver få utdelning på våra lägen. Om man ser till matcherna förra helgen (förluster på bortais mot Luleå och MoDo) tycker jag ändå att vi stundtals spelade väldigt bra. Det är målen som saknas, och vi behöver bli bättre på sätta chanserna helt enkelt.

Söndagens motståndare Göteborg jagar fortfarande säsongens första poäng, och när lagen möttes i Göteborg för ungefär en månad sedan vann Leksand med 2-0.
– Men det kommer att bli två jämna matcher i helgen, så det gäller att vi är med från start till slut, säger säger den 17-åriga backtalangen, som redan är inne på sin tredje SDHL-säsong.
Under den gångna helgens matcher var hon tillbaka i spel efter en fem matcher lång avstängning, och nu ser hon fram emot en matchhelg på hemmais.
– Jättekul att vara tillbaka och jag tror att vi har en bra chans i både lördagens och söndagens match.

Vem blir matchvinnare?
– … Phoebe Staenz!