Vad svarar Anton Lindholm?
Publicerad: 2022-08-29
Höstnumret av medlemstidningen Leksingen skickas ut lagom till seriepremiärerna, och bland mycket annat kommer ni i detta nummer att få läsa om nyförvärvet Anton Lindholm. Här kommer några frågor och svar som inte fick plats i tidningen.

Namn?
– Claes Anton Lindholm.

Ålder?
– 27 år.

Spelar?
– Back.

Vem var din idol när du var liten?
– Samma som för alla andra som spelade hockey då…Peter Forsberg eller Mats Sundin.

Hur var det att bo i Colorado?
– Jättebra! Denver ligger mycket fint vid foten av Klippiga bergen. Och staten har många soldagar så det var fint väder oftast. Samtidigt finns det snö och härliga skidorter som till exempel Vail. Det var nära till fina cykel- och hikingleder och folket i stan var vänliga.

Pannkakor eller våfflor?
– Om du med pannkakor menar plättar så är det godast.

Hur var det att spela VM?
– Det var sjukt roligt. Det är kul att spela mot folk du inte möter till vardags. Och du får tävla mot de bästa. Sen gillar jag att man ska komma ihop som ett lag på kort tid. Det är en härlig utmaning.

Du spelade ju med Nils Åman och Oskar Lang i VM. Hur var det?
– Kul! De är riktiga arbetshästar som presterade jättebra. De hjälpte verkligen laget.

Har du spelat med någon i Leksand tidigare?
– Ja, med Patrik Zackrisson i Skellefteå, och med (Mattias) Ritola. Sen spelade jag i Tre Kronor med (Calle) Själin, Oskar Lang och (Nils) Åman. Om det är viktigt att känna några innan? Nja, det kan ju vara tryggt att ha en startpunkt, men det brukar inte vara så svårt att ta sig in i ett hockeyomklädningsrum. Alla är där med samma mål.

Alperna eller solsemester?
– Alperna för där har jag aldrig varit.

Har du plankat i T-banan någon gång?
– Jo, men mest för att jag inte visste vart man köper biljett någonstans.

Bästa TV-serien?
– Peaky Blinders.

Golf eller padel?
– Padel. Jag spelade mer golf förr, men det tar så mycket tid. Fast roligt är det.

Vad är det konstigaste som hänt dig på en hockeyrink?
– Jag är dålig på att komma ihåg sånt….men det hände nåt speciellt i fjol. Vi fick slut på målvakter! En forward fick byta om till andremålis och sitta på bänken.

Vad står högst upp på din ”Bucket-list”?
– Jag borde väl dra till med något som till exempel att hoppa fallskärm? Nja, jag har hunnit uppleva rätt mycket så jag har inte en så lång lista. Kanske bygga hus.

Är det något du vill hälsa fansen?
– Jag är duktigt laddad för att det ska dra i gång. Och att få se arenakulturen i Tegera när den är som bäst.

Katharina Dalmalm