Filip inför onsdagsmatchen
Publicerad: 2018-11-20
– Vi ska vara beredda på deras kontringar och spela för varandra, då ska det nog gå vägen. Det säger backen Filip Johansson inför onsdagens hemmamatch mot Karlskrona.

Matchen blir en möte mellan trean (Leksand) och fyran i tabellen. Senast lagen möttes i Tegera Arena vann leksingarna med klara 7-4, efter en underhållande match, som utöver härliga mål bland annat också innehöll en lite speciell tackling.
– Just det! Det var i den matchen som dörren till motståndarnas utvisningsbås hade fastnat på nåt sätt, och Tobbe Forsberg tacklade upp den, haha. Jag vet inte vad det är med Tobbe, förra säsongen hade han också nån grej när han och en annan spelare stod och slashade varandra på benen flera gånger vid en tekning. Det blev också någon form av snackis. Vi får väl se vad han hittar på i morgon (onsdag), haha. Som tur är gör ju Tobbe bra grejer på isen också, så det är väl bara roligt att han bjuder på lite extra underhållning ibland, säger Filip, vars lag vann senaste hemmamatchen (Björklöven i fredags) med 2-1.
– En sån där seger som är lite extra skön. Spelmässigt kanske vi inte gjorde vår bästa match, men vi kämpade verkligen för varandra och krigade oss till poängen, såna segrar är alltid skönast.

Söndagens bortamatch mot Almtuna resulterade dock i en förlust efter straffar.
– Lite onödigt egentligen. Vi slarvade lite för mycket i den matchen, och gjorde det alldeles för krångligt. Visst tog vi en poäng, men jag ser det nästan mer som att vi gav bort två, menar Filip, som efter landslagsuppdraget i Tjeckien nu har hunnit med en hockeyallsvensk matchvecka.
– Turneringen i Tjeckien var väl kanske ingen höjdare. Varken jag själv eller laget kom upp i nivå, så den där helgen är egentligen bara att glömma, även om det så klart alltid är roligt att få chansen i landslaget. Överlag är jag inte helt nöjd med hur jag har inlett säsongen, här hemma heller. Jag har mer att ge, och jag tycker att jag nu under de senaste matcherna har börjat hitta tillbaka till mitt enkla spel. Jag ser fram emot att få spela inför hemmafansen i morgon!

På vilket sätt hjälper fansen er till poäng?

– När man har dem i ryggen blir man liksom pushad att göra det där lilla extra. Självklart handlar det om saker som vi ska göra ändå, men har man täckt ett skott och fått massa jubel från publiken blir man ju väldigt sugen på att göra det snart igen. Vår publik är fantastisk, och just det här med att de aldrig ger upp tror och hoppas jag smittar av sig på oss spelare med.

Vem avgör mot Karlskrona?

– Ska man gå på hur det såg ut på träningen i dag så skulle jag nog tippa på Marcus Karlberg. Han har alltid full fart på skridskorna och är ett ständigt hot i anfallszon, han kan nog göra nåt mål här i morgon, säger Filip, som sen får lite hjälp av lagkapten Martin Karlsson med att komplettera tipset.
– Okej då, Martin Karlsson gör mål också. Skriv att han gör första, då blir han nöjd.

Biljetter till matchen hittar du här!

Elin Broman