Rundqvist efter segern i Uppsala
Publicerad: 2018-10-17
Leksand vann bekvämt med 6-2 i Uppsala. Anton Karlsson gjorde hattrick och fick mashatten efteråt. Centern David Rundqvist berättar att det nog blir en del gliringar för Anton ikväll. Att om man gör en så bra match får man tåla lite. – Men det är med kärlek, säger David och ler brett

David tycker att det här var den bästa matchen laget spelat den här säsongen.
– Vi gör det jäkligt bra från första minut till sista, säger David bestämt.
Almtuna fick bara iväg 14 skott mot målvakten Axel Brage och hade inte mycket anfallspel.
– Våra dippar var inte så djupa. Vi spelar en jämn match och vi var på hugget från start, tycker David.

Almtuna tar ledningen

Trots att Leksand inledde starkast var det Almtuna som tog ledningen. Och det i numerärt underläge.
– Det kom från ingenstans, men det gjorde inte så mycket. Vi kände att vi var på g, berättar David.
Det blev aldrig någon oro i lägret eftersom Leksand kvitterade i samma utvisning genom Anton Karlssons första mål. Och nån minut senare har Leksand vänt när Tobbe Forsberg i lugn och ro pricksköt in 2-1.

Målrik första period

Första perioden slutade 4-2 till Leksand efter ytterligare mål av Anton och säsongens första för Martin Karlsson . Martin bjöd på ett ordentligt målfirande framför den stora blåvita bortaklacken. Almtuna hann med ett reduceringsmål, målvaktsbyte och timeout.
– Vi slappnade inte av utan fortsatte kriga. Och det blev tufft för dem att känna att de inte komma ikapp, säger David.

Kul spel

Andra och tredje perioden slutar båda 1-0 till bortalaget. Backen Ben O´Connor får med sig pucken hem efter sitt första i Leksandströjan. Och Anton Karlsson gör sitt tredje för kvällen. David gillar att Leksand fick till långa anfall i Almtunas zon och att laget spelade som en enhet.
– Det var riktigt kul spel och så var det bra tryck från vår publik. Jag har spelat här förut med Troja och det här var den roligaste matchen jag spelat, säger David som kom från Troja-Ljungby till Leksand den här säsongen.
Han och kedjekompisen Tor Immo öste in poäng förra året, men det har inte blivit samma utdelning än för duon i deras nya lag.
– Det är klart att man funderar. Vi har alla verktygen, men det har inte lossnat än, säger David.
Han är imponerad av hur till exempel Oskar Lang inlett säsongen, men hoppas att hans egen tid kommer.
– Det går i omgångar. Alla kan inte leverera hela tiden, menar tjugofemåringen.

Hur trivs du i Leksand?
– Det är en mysig stad och ett gött gäng, säger David.
Han tycker att den största skillnaden mot att spela i Troja är inställningen.
– Här är mer seriöst. Mer träning och alla vill verkligen upp. Och Leksand är en anrik förening.

Katharina Dalmalm