Djurgården starkast i Tegera
Publicerad: 2020-08-21
Damlaget
En svag start fällde det blåvita damlaget i kvällens match mot Djurgården. Bortalaget vann till slut med 4–2. – Det känns som vi bjöd dem på mycket i dag, säger Annie Silén som gjorde Leksands första mål.

Kvällens möte mot Djurgården var den tredje matchen på försäsongen. Inför nedsläpp pratade laget om att fokusera på det egna spelet framför allt.
– Vi har inte hunnit träna på allt, så vi sa att det var viktigare att vårt spel sitter än att vi tänker på var Djurgården gjorde.

"För dålig energi"

Men när matchen drog igång var Leksand inte alls med. Annie Silén menar att de bjöd gästerna på lägen istället att spela med fart och få pucken på mål.
– Vi kom ut med alldeles för dålig energi. De var mycket bättre än oss, vi stod mest och tittade på.
Gästerna kunde gå fram 2–0 i första perioden innan Leksand började höja sig. 3–0 kom i den andra perioden och det var först i den tredje perioden som de blåvita spräckte målnollan. Målskytt: Annie Silén.
– Wilma Johansson kommer in med pucken i zon. Jag ropar på den och hon lägger en perfekt dropp. Så jag sköt ett slagskott rätt i mål. Det var skönt och bra att vi gjorde mål, även om det kom lite sent.
Leksand tog sedan ut målvakten i ett försök att komma i kapp, men gästerna punkterade matchen i tom kasse. Sedan gjorde visserligen Kajsa Armborg ett snyggt tröstmål, men Djurgården vann till slut med 4–2.
– Det är riktigt tråkigt att förlora, men samtidigt lär vi oss något också. Nu vet vi mer vad vi ska göra för att slå dem nästa gång.

Två försäsongsmatcher kvar

Nu återstår två matcher på försäsongen. De spelas inte förrän 5 och 6 september eftersom det är landslagssamlingar nästa vecka. Men Annie Silén tycker att truppen känns mer samlad än vad den gjorde inför förra säsongen.
– Ja, alla är på plats nu och jag tycker vi har mycket bättre fart än den här tiden förra året. Vi är mer sammansvetsade och vi känner varandra bättre.
Det finns några nya spelare i truppen. Vilka tycker du att man ska hålla ett extra öga på?
– Abby Thiessen är stabil på backen, hon är lugn med pucken. Och Dominique Rüegg har mycket bra fart och driv i sitt spel.

Kvarvarande träningsmatcher
Lördag 5/9 kl 14:00: Brynäs hemma
Söndag 6/9 kl 14:00: Färjestad hemma

Leksands IF inleder seriespelet på bortaplan mot Brynäs lördagen den 12 september.

Elisabet Wahl