Ytterell efter Luleå borta
Publicerad: 2017-03-04
Intervju
Trots långa stunder av bra spel blev det förlust mot Luleå i lördagens bortamatch. Backen Alexander Ytterell tycker att Leksand gjorde en bra första period. – Det är inte lätt att komma upp hit och spela. så 0-0 var ett bra resultat i paus.

I andra perioden tar hemmalaget över mer och mer. Och Luleå gör också två mål.
– De får mer energi och vi går ner oss lite, tycker Alex.
Johan Porsberger väcker leksingarnas hopp med ett powerplaymål i inledningen av tredje perioden.
– Det var viktigt för Porse att göra mål. Han har haft lite stolpe ut ett tag. Och hela hans kedja spelade bra idag, menar Alex.
Porsberger spelade med Mattias Ritola och János Hári och de tre hade flera fina lägen till fler mål. Och när Alexander Ytterell ska lyfta fram något positivt i matchen, väljer han just den formationen.
– De börjar hitta varandra bra.

Fin passning

Luleå ledde med 4-1 när Alex hittade en fin passning till Johan Olofsson.
– Jag såg att han kom upp bra på bortre . Jag skickade iväg pucken och det gick hem den här gången. Det var skönt att den gick in, säger Alex om samarbetet till reduceringen.
Närmare än så kommer inte Leksand i dag. Luleå gör 5-2 i öppen kasse. Det enda baklängesmål Alex är inne på.
– Mitt eget spel har känts bra de två senaste matcherna. Jag försöker spela enkelt och jag tycker att jag hittat en skön känsla, säger Alex när leksandsif.se frågar om den egna insatsen.

Inte krångla till det

Just det där med att spela enkelt är återigen en konst. Alex tycker att de i laget ibland krånglar till saker. Att de vill åstadkomma lite för mycket på isen.
– Vi måste spela enklare. Allt är väl menat men ibland gör vi det svårare än det behöver vara. Det gäller att veta när man ska göra det kreativa och när det ska vara mindre komplicerat.

Klart för kvalspel

I och med eftermiddagens förlust är det nu klart att Leksand få kvala för att stanna kvar i SHL. Hur ser Alex på det?
– Det är klart att man aldrig vill spela kval men vi har haft inställningen hela året att det skulle bli en tuff säsong. Så vi är beredda på det här, säger han lugnt.
Det är två matcher kvar i grundserien och Alex tycker att det är viktigt att laget spelar bra där.
– De är de enda matcher vi har innan kvalet. Sen handlar det om att komma ihop som ett lag och vinna fyra matcher, avslutar Alex.

Katharina Dalmalm