Viktor Amnér efter Örebromatchen
Publicerad: 2015-09-01

Leksand och Örebro möttes i TBO Ågården arena i Arboga på tisdagskvällen. Leksand stod upp bra mot SHL-laget från Närke. Men till slut blev det förlust med 2-3 efter ett slumpmål från Örebros sida.
 – Trist att de gör vinstmålet när vi ändå hade häng på dem, säger backen Viktor Amnér efter matchen.

Örebro inledde piggast och efter 5.26 hade de gjort två mål mot ett förvirrat Leksandsförsvar. Men leksingarna ryckte upp sig och backen Viktor Amnér reducerade till 2-1 knappa minuten senare.
– Det var bra tajming så att det blev match igen. Jag får pucken i mitten av Mike (Embach) som vallat den i målburen. Jag smyger ner och sätter upp pucken i vänstra krysset, berättar Viktor om matchens kanske snyggaste mål.

Mållös andra period
Domarna hittade många Leksandsutvisningar i början av matchen och laget fick återigen träna spel i numerärt underläge.
 – Boxplay har funkat bra hela tiden. Det är kul att se att så många täcker skott fast det är träningsmatcher. Då blir det svårt för motståndarna att få igenom puckarna när vi står i skottlinjen, säger Viktor.
Däremot var han inte nöjd med powerplay-spelet.
 – Det var lite dåligt idag.

Vem skulle du utse till matchens lirare i Leksand?
– Juniorerna! De gjorde det jäkligt bra. Det är inte lätt att möta ett SHL-lag. De var säkert nervösa innan men de spelade enkelt och hade några sköna dragningar. Och så var vår målis (Frans Tuohimaa) bra med flera snygga räddningar.

Jämn sista period
I tredje perioden lyckas Leksand kvittera genom ett kämpamål av János Hári. Några minuter senare avgör Örebros Johan Wiklander matchen med ett riktigt slumpmål.
– Det kändes ändå bra att vi spelade rätt jämnt med ett SHL-lag. Det är klart att man alltid vill vinna men det får komma i serien istället, menar Viktor.

Hur känns det att det bara är en träningsmatch kvar innan seriestarten?
– Det ser bättre och bättre ut tycker jag. Vi börjar få ihop delarna. Och det ska bli kul att möta Västerås på lördag då de också räknas som topplag i Hockeyallsvenskan.
Viktor ser också fram emot hemmapremiären den elfte september i Tegera arena.
 – Det blir nog ett jäkla drag. Och alla lag är bra i Hockeyallsvenskan så det gäller att gasa från start.

Katharina Dalmalm