Nichlas Torp till Leksands IF
Publicerad: 2016-06-02

Backen Nichlas Torp, 27, som senast kommer från spel i Modo Hockey ansluter till Leksands IF inför kommande säsong.

Jönköpingsbördige Nichlas Torp är fostrad i ungdomsverksamheten i HV71, en klubb som han tillhörde under hela sin uppväxt genom juniorleden och inledningen av sin seniorkarriär. Redan som 18-åring var Torp på väg att slå sig in i seniortruppen i HV71 innan en skada på försäsongen spolierade möjligheterna till vidare spel under hela säsongen 2007-2008.

Säsongen därefter tog han dock en ordinarie plats i HV71 där han skulle komma att göra tre säsonger i representationslaget. Inför säsongen 2011-2012 gick flyttlasset norrut till Timrå IK där det blev en säsong innan karriären sedermera fortsatte i Örnsköldsvik och Modo Hockey där han spelat de fyra senaste säsongerna. På meritlistan finns VM-spel för Sverige på såväl J18- som J20-nivå samt 6 landskamper i Tre Kronor. Kontraktet gäller under säsongen 2016-2017.

- Nichlas står för någonting som vi tycker saknas i vår backuppsättning. Det är framförallt hans tävlingsinstinkt och förmåga att spela det fysiska spelet som är hans kärnkvaliteter. Vi förväntar oss inte en stor produktion offensivt från Nichlas, även om han givetvis gör sina poäng. Det är alltså hans defensiva styrkor vi kommer att ha nytta av i vinter. Nichlas har varit en omtyckt lagkamrat i de klubbar han representerat och han kommer att bidra på ett bra sätt i gruppen även utanför isen, säger Fredrik Jax i Leksands IFs sportråd.

- Det känns jättebra att få komma till Leksands IF. Jag är riktigt sugen på att få komma på plats och träffa laget, jag har hört mycket bra om gruppen. Jag har även hört mycket gott om Leksand både som bygd och förening genom alla år och känner många som spelar och har spelat där. Jag ska försöka bidra med mitt spel som ofta är tufft och fysiskt. Jag och Lukas Eriksson är gamla barndomsvänner så jag har fått många positiva ord från honom. Det är alltid kul att komma till Leksand och spela, och det är alltid bra tryck på läktaren, det är få klubbar som har det trycket på läktaren, säger Nichlas Torp till leksandsif.se.

Richard Brasar