Uddamålsförlust mot Linköping
Publicerad: 2020-02-13
Den mycket viktiga bortamatchen mot Linköping slutade 2-1 till hemmalaget och Leksand är därmed 13 poäng ifrån säker mark med tolv omgångar kvar av grundserien.

Första perioden var bra från Leksands sida då man spelade jämnt med Linköping och stod upp fysiskt med hårt spel och många tacklingar. Det första riktigt farliga läget i matchen stod Daniel Gunnarsson för då hans skott tog klockrent i stolpen, och hemmalaget var också nära att sätta pucken i powerplay strax därefter där Janne Juvonen stod för en fin räddning. Med knappt två minuter kvar till pausvila kom matchens första mål när Spencer Abbott skickade in 0–1 med en mycket märklig puckbana och satte Leksand i förarsätet.

Direkt i andra perioden kvitterade Broc Little när Linköping kom i en två-mot-nolla och överlistade Juvonen efter bara 38 sekunder. Leksand hade sedan flera chanser att ta tillbaka ledningen med två powerplay i följd, men trots ett bättre PP-spel letade sig inte pucken in. Därefter hade båda lagen varsitt skott i målramen där Thomas Valkvae Olsen var centimeter från att sätta pucken, men istället för en blåvit ledning så gjorde Linköping 2–1 med bara sju sekunder kvar av perioden.

Leksand kom ut med bra energi i inledningen av den tredje perioden men lyckades inte skapa något av farligt värde. Därefter avtog forceringen och istället så var Linköping närmare ett mål än leksingarna, men inget mer hände i matchen och slutresultatet skrevs till 2–1.

På lördag väntar hemmamatch mot Luleå.

Arvid Yngvesson