Kloos om matchen i Göteborg
Publicerad: 2022-03-03
Forwarden Justin Kloos tycker att Leksands misstag och Frölundas målvakt var de största anledningarna till torsdagens förlust. – Sen är det ett skickligt lag som utnyttjar när vi gör fel.

Justin tycker att det är roligt att vara tillbaka i spel igen efter att ha missat fem matcher på grund av en skada.
– Eftersom vi spelar så tätt blev det många. Hade det varit i november hade jag väl missat två, säger Justin med ett snett leende.
Han tycker att det gick mycket bättre idag än i tisdagens match.
– Vi spelar så ofta att vi inte hinner träna så mycket. Så jag var rejält ringrostig i matchen mot Oskarshamn, säger Justin som är besviken på att det inte blev några poäng i kväll.

Spelat mot Tomkins tidigare

Först i tredje perioden fick Leksand chansen att spela powerplay. Men lyckades inte överlista Matt Tomkins i Frölundas mål.
– Han är en duktig målvakt. Jag har spelat mot honom när vi gick på college, säger Justin som gick på University of Minnesota. Eftersom Frölunda ledde med 2-0 tog Leksand ut målvakten med ca tre minuter kvar, men lyckades inte reducera.

Är det svårare att spela sex mot fem än ett vanligt powerplay?
– Hmm, jag vet inte om det är nån skillnad. Jo, kanske att det oftast är mer bråttom och kanske lite mer stressat med tom målbur. När man spelar fem mot fyra så är det lättare att sätta upp spelet i lugn och ro, förklarar Justin.

Spelade i Ryssland i fjol

Förra säsongen spelade den tjugoåttaårige amerikanen i KHL. Så med tanke på dagsläget, tycker Justin att det är en lättnad att inte spela kvar där nu?
– Så är det. Men redan innan allt det här hände så har jag varit glad över att spela i Leksand och Sverige, säger han.

Vad krävs av er för att det ska bli vinst mot Växjö?
– Vi måste inleda mycket bättre. Komma in med kraft och energi, säger Justin om den svåra bortamatchen i Småland på lördag.

Katharina Dalmalm