Berg om matchen mot Djurgården
Publicerad: 2022-03-10
Äntligen tillbaka på hemmaplan för backen August Berg och hans lagkompisar. Tyvärr hjälpte det inte till poäng i matchen mot Djurgården. – Vi har lägen nog för att kunna vinna, men vi får inte in pucken, säger August mycket besviket.

Han tycker att laget också har lite otur på några av målen bakåt.
– Vi måste sätta våra chanser.
August vill inte skylla på Leksands backbrist med Jonas Ahnelöv och Calle Själin borta. Och där Lian Bichsel utgick efter halva matchen.
– Det är absolut bra spelare, men vi andra måste steppa upp istället.

Visst gjorde du en bra match som vanligt?
– Jag försöker, säger August
Han har tidigare varit tydlig med att han mycket hellre spelar back än forward. Detta trots att tjugotvååringen alltid fått mycket beröm när han spelat i offensiven.
– Det är skitkul att vara tillbaka i spel, menar August som var borta större delen av hösten på grund av en allvarlig skada.
– Nu mår jag bara bra.

Vill ju nå över strecket

Alla leksingar vill så klart klättra över det där retliga strecket till topp sex. Trots dagens förlust är det fortfarande nära.
– Jag har ingen bra koll på hur de andras resultat varit. Vi får fokusera på vårt, men vi vill ju gå direkt till kvartsfinalspelet, säger August lite frustrerat.
Och för ett lag som spelat många matcher per vecka den senaste tiden vore det nog skönt att slippa ett ovisst åttondelsspel.
– Det är målsättningen.

Ännu en duktig junior

Ett glädjeämne i dagens förlust var att sjuttonårige backen Anton Johansson gjorde debut i SHL. Han fick knappt fyra minuters speltid i sin första seniormatch.
– Det är en duktig junior och skönt för honom att få nudda pucken i första bytet, säger August med ett leende.

Minns du din egen SHL-debut?
– Nä, men min första match i Hockeyallsvenskan. Jag var nitton Det var borta mot Modo, säger August som inte minns hur matchen slutade.
– Men jag kommer ihåg att jag halvslogs med någon, hehe.

Katharina Dalmalm