Tre nya backar in
Publicerad: 2020-06-24
Damlaget
Leksands IF har gjort klart med tre nyförvärv på backsidan inför den kommande SDHL-säsongen. Abby Thiessen, Sarah Forster och Amanda Butterfield ansluter alla på varsitt ettårskontrakt.

Abby Thiessen

22-åriga Abby Thiessen kommer ursprungligen från Red Deer i Canada. Som ungdomsspelare representerade hon Red Deer Chiefs i Alberta Major Midget Female HL, AMMHFL. När det sedermera blev dags för studier på högre nivå gick flyttlasset söderut till Grand Forks i USA och spel i NCAA för University of North Dakota. Efter en säsong i North Dakota fortsatte karriären i St. Cloud State University, även det i NCAA. I St. Cloud kom det att bli tre säsonger där hon bland annat varit lagkapten. Kontraktet med Abby Thiessen är skrivet över den kommande säsongen, 2020/2021.

Abby Thiessen om att ansluta till Leksands IF:
-Jag ser verkligen fram emot att få komma till Leksand. Efter att ha pratat med Lars känner jag att Leksand har ett bra upplägg och är på rätt väg i deras riktning. Jag vet att att Leksand är en fin hockeystad, och jag ser fram emot att få vara en del av det lilla samhället med det stora stödet från alla hockeyintresserade människor. Jag har pratat med några av de spelare jag spelat med här hemma, och alla säger att SDHL är en av de allra bästa ligorna att spela i efter tiden på college, och att SDHL är en av de bästa ligorna som finns i världen. Jag vill kunna bidra med ett lugn och stabilitet i försvarsspelet, kunna sätta igång spelet på ett bra sätt och följa med i offensiven när tillfällena ges. Jag ska ta med mig en del av spelet från NCAA, och förhoppningsvis kunna hjälpa de yngre talangfulla spelarna att utvecklas vidare.

Lars Stenmark om nyförvärvet Abby Thiessen:
-Abby är en allround back med stor uppsida i det offensiva spelet. Hon har spelat de tre senaste säsongerna för St. Cloud State University i NCAA där hon också har haft kaptensroll, vilket vi ser som en stor fördel. Hon är en storväxt högerskytt som vi kommer att ha bra nytta av, och hon fyller en roll som vi sökt efter.

Sarah Forster

27-åriga Sarah Forster inledde sin karriär i schweiziska HC Ajoie nära gränsen till Frankrike. I HC Ajoie spelade hon tillsammans med herrjuniorerna från U15 hela vägen upp till J20-nivå. Säsongen 2011/2012 gjorde hon sina första framträdanden i den schweiziska högstaligan på damsidan då hon parallellt med spel i Ajoie även representerade Team Lugano. Hon kom att fortsätta representera Lugano i ytterligare tre säsonger innan hon under avslutningen av säsongen 2014/2015 för första gången kom till Sverige och Linköping HC. Till säsongen 2015/2016 vände hon dock åter till hemlandet Schweiz för spel i SWHL med Neuchâtel Dames där hon kom att spela i två säsonger innan karriären gick vidare med en säsong i EV Bomo Thun, även det i högstaligan.

Inför säsongen 2018/2019 var det dags för ett nytt utlandsäventyr i Sverige för Forsters del då Brynäs IF kom att bli ny klubbadress för henne. Under sina två säsonger i Brynäs har hon stått för en hel del poäng i SDHL och gjort sig känd som en stabil back.

På landslagsnivå har Sarah Forster representerat Schweiz vid tre J18-VM, sex VM-turneringar och två OS-turneringar. Det nyskrivna kontraktet med Leksands IF gäller över den kommande säsongen, 2020/2021.

Sarah Forster om att ansluta till Leksands IF:
-Jag ser fram emot min nya utmaning i Leksands IF. Jag vill kunna ta med mig mycket av min erfarenhet in i laget och hoppas att kunna hjälpa de yngre spelarna en hel del. Jag har tränat hårt hemma i Schweiz under våren och är redo att ta ett stort ansvar på isen i vinter. Jag vill också hjälpa föreningen så mycket som möjligt även utanför isen. Leksand är en klubb med stark tradition och jag ser fram emot att få vara en del av organisationen. Jag längtar efter att få lära känna laget, organisationen och området i Leksand. Som motståndare har jag alltid gillat att spela i Tegera Arena, och nu hoppas jag att få vara en del i att göra det rejält svårt för våra moståndare att spela mot oss i vår fantastiska arena!

Lars Stenmark om nyförvärvet Sarah Forster:
-Sarah är en spelare med stor rutin från internationellt spel med sina OS- och VM-turneringar i bagaget. Hon är en bra skridskoåkare som läser spelet på ett fint sätt och besitter ett bra passningsspel. Sarah är en mycket noggrann och väldigt seriös spelare.

Amanda Butterfield

22-åriga Amanda Butterfield kommer ursprungligen från Grimsby i Canada. Som ungdomsspelare representerade hon Stoney Creek Sabres i Provincial Women's Hockey League, PWHL. Som juniorspelare har hon de fyra senaste säsongerna representerat St. Lawrence University i NCAA, där hon under den senaste säsongen var assisterande lagkapten. Det nyskrivna kontraktet gäller över den kommande säsongen, 2020/2021.

Amanda Butterfield om att ansluta till Leksands IF:
-Jag är väldigt förväntansfull att få komma till Leksands IF. Jag har hört mycket bra om såväl SDHL som föreningen. Efter att ha spelat i Nordamerika hela min karriär är jag nu redo för möjligheten och utmaningen att spela i med och emot några av världens bästa spelare i SDHL. Jag ser fram emot att få träffa alla i augusti och bli en del av samhället i Leksand.

Lars Stenmark om nyförvärvet Amanda Butterfield:
-Amanda är en stabil back med det defensiva spelet som sin specialitet. Hon blockar många skott och älskar att spela boxplay där hon gör det riktigt bra. Amanda kommer att bidra med lugn och stabilt spel i vårt försvarsspel i vinter.

Richard Brasar