Lars Bryggman efter sista träningsmatchen
Publicerad: 2015-09-05

Det blev förlust med 2-0 i Leksands sista träningsmatch. Laget åkte till ABB arena för att genrepa mot Västerås. Leksands forward Lars Bryggman tycker att matchen var rätt jämn men att skärpan saknades i bortalagets avslut.
– Vi hade flera bra lägen att göra mål, men sätter inte dit pucken.

Västerås gör 1-0 i första perioden och ökar på ledningen med ett mål av Hampus Larsson i den tredje perioden. Leksand har flera chanser att komma igen målmässigt, men Västersås målvakt Jonas Fransson spelar bra. Lars Bryggman hade ett fint läge till reducering i slutet av matchen.
– Ja, pucken tar i nedre delen av stolpen. Synd att den inte går in, säger Lars med en suck.
Martin Karlsson, Lucas Ericsson och Lars har bildat kedja i de flesta av träningsmatcherna. Något Lars gillar.
 – Vi är alla tre bra på att hålla i pucken, vinna närkamperna och få tryck på motståndarna. De är två mycket duktiga hockeyspelare. Och sen trivs vi bra vid sidan av isen också.

Varför tror du att det blev förlust idag?
– Det var för dålig effektivitet. Vi hade lägen där vi måste göra mål.  Det är nåt att jobba på. Det där sista lilla saknades idag. Jag hoppas det kommer på fredag (mot Timrå i första seriematchen red. anm).
Återigen gör Leksand en bra insats i boxplay, men har svårare att utnyttja sina lägen i powerplay.

Karlsson gör bra match
Det var en hel del trötta och sega ben i Leksandslägret i dag. Och snabbheten från tidigare träningsmatcher saknades emellanåt. Men Lars kedjekompis Martin Karlsson gjorde som vanligt en bra match.
– Man vet alltid vad man får från honom. Han jobbar stenhårt och vinner puck, menar Lars när han ska välja ”matchens lirare”.

Seriepremiären väntar
Lars är imponerad av den bortaklack som höll i gång stora delar av matchen.
– De är fantastiska. Var vi än kommer i Sverige är det mycket fans på plats. Det är jäkligt speciellt.
Visst vet Lars att Leksand har många fans, men han menar att det var en annan sak att själv få uppleva det som spelare.
– När vi kom in på isen i första träningsmatchen i Hedemora. Det var inte vad jag förväntat mig. Häftigt!
På fredag är det dags för seriestart och match mot Timrå i Tegera arena. Lars ser verkligen fram emot den.
– Vi fick ju ett smakprov i matchen mot Brynäs.  Det var en fantastisk stämning. Och jag tycker att vi gjorde en bra match då. Vi spelade så som vi ska spela. Det var roligt att kunna visa det för fansen.
Det finns goda förutsättningar att ett piggare Leksand bjuder på fin hockey på fredag.

Katharina Dalmalm