Tung helg för damerna
Publicerad: 2020-01-05
Damlaget
Spelmässigt fungerade det bra i helgen för det blåvita damlaget, poängmässigt gick det tyngre. Man fick med sig en poäng av sex möjliga hem till Dalarna. – Det här var inte riktigt det vi ville åka hem med, säger assisterande tränare Anton Bokull.

Damlaget spelade två matcher i helgen. I fredags stod AIK för motståndet. Och det blev en jämn och tät match.
– Det var högt tempo och hög intensitet hela tiden. Båda lagen bytte chanserna med varandra.

Avgjordes på straffar

Tre gånger om tog AIK ledningen och Leksand som kvitterade. Vid full tid stod det alltså 3–3 och när förlängningen också blev mållös följde straffar. Där var det AIK som var starkast.
– Det var lite av en slump att det blev så. Brooke Bouquist satte en straff i ribban och Emma Woods en i stolpen. Det kunde ha gått hur som helst, säger Anton Bokull som ändå tycker att hans lag spelade bra.
– Klart man vill ha alla tre poängen. Vi hade ett powerplay där precis före slutsignal som vi kanske borde haft lite bättre utdelning på. Men vi kämpar och sluter och gör en rätt bra match.
Trenden med bra spel men för lite utdelning forsatte under lördagens match mot SDE. De blåvita skapade många bra lägen, men kunde inte överlista Sofia Reideborn i SDE-kassen.
– Hon var riktigt bra, så det ville sig inte för oss.

SDE vann klart

Leksand gick dessutom runt på bara 14 ombytta spelare efter att truppen drabbats av både sjukdom och småskador. Den blåvita offensiven mattades därmed en del ju längre matchen gick. Till slut kunde hemmalaget vinna med klara 4–0.
– Insatsmässigt gör vi det klart godkänt, både mot AIK och SDE. Men resultatmässigt var det här inte det vi ville åka hem med.
Nu väntar en veckas vila för laget. Nästa helg väntar serietvåan Luleå och nästjumbon Modo. Då förväntar sig Anton Bokull att ha fullt lag igen.
– Det här ska inte vara några långvariga saker. Det är några som varit iväg och spelar många matcher i JVM, men nästa helg ska de vara redo för spel igen.

Elisabet Wahl