0–5 mot Luleå
Publicerad: 2019-11-23
Luleå var det bättre laget i kvällens drabbning i Tegera Arena då matchen slutade 0–5.

Leksand öppnade klart bäst och hade målchans på målchans i inledningen av matchen. Efter bara någon minuts spel hade Linus Persson ett skott som så när letade sig in, och inte långt därefter var Marek Hrivik mycket nära att att göra mål i powerplay men pucken letade sig inte hela vägen in. Istället för en blåvit ledningspuck så kunde Luleå som från ingenstans göra 0–1 på en slumppuck, vilket även höll sig första perioden ut trots ett spelövertag från Leksand och ledning med 16-2 i skottstatistiken.

Om Leksand var bättre i de 20 första minuterna så var det helt motsatt i den andra perioden där Luleå var vassare. Fyra minuter in så ökade gästerna på sin ledning i powerplay efter en tveksam utvisning och tog sedan över spelet. De blåvita försökte komma ikapp men istället så kom 0–3 med knappt tre minuter kvar av mellanakten då ett misstag i försvarszon låg till grund för baklängesmålet.

Med 0–3 på tavlan inför tredje perioden så blev de avslutande 20 minuterna inte särskilt intensiva. Luleå bevakade sin ledning och ökade även på till både 0–4 och 0–5 innan matchen var färdigspelad. 0–5 blev även kvällens slutresultat, vilket också innebär sjunde förlusten i följd på hemmais.

På torsdag väntar bortamatch mot Djurgården.

Arvid Yngvesson