Beslut från disciplinnämnden Johan Fransson, Leksand
Publicerad: 2020-03-06
Leksandspelaren Johan Fransson fälls för slewfooting i gårdagens match mellan Leksand och Färjestad. Hanteringen av ärendet har skett enligt de rutiner som gäller disciplinärenden säsongen 2019/2020.

När det återstår 2.25 av första perioden så kommer Färjestadspelaren nr 4 Anton Lawner inåkande i anfallszonen och skjuter pucken på mål. Leksandsspelaren nr 10 Johan Fransson åker ner och fångar upp Lawner med sin klubba för att sedan sätta sitt vänstra ben/knä bakom benet på Lawner. Fransson lyfter upp sitt ben samtidigt som han vräker omkull Lawner med sin klubba. Lawner faller handlöst bakåt och kan inte skydda sig.

Situationsrummet valde att anmäla händelsen till disciplinnämnden som nu har fällt Johan Fransson för slewfooting.

Nyckelfaktorer

• Det är fråga om en medveten bensvepning, även om själva bensvepningen är av det lindrigare slaget.
  • Stor skaderisk.

Avstängning

Avstängning fr.o.m. den 6 mars 2020 t.o.m. den 10 mars 2020. Avstängningen bedöms motsvara två matcher.

SHL