Seger mot HV71
Publicerad: 2020-03-12
Den sista grundseriematchen slutade med vinst när Leksand besegrade HV71 med 5–2 inför tomma läktare. Därmed slutar Leksand på plats 13 i denna säsongs upplaga av SHL.

Leksand inledde starkt och skapade två riktigt vassa målchanser direkt där Spencer Abbott var närmast med ett skott i stolpen. HV71 tog dessutom timeout efter bara åtta minuters spel, och efter detta kom bortalaget in i matchen betydligt mer och tog även ledningen efter 14 minuter från nära håll. Innan den första perioden var över var Leksand återigen nära att få in pucken, men 0–1 höll sig perioden ut.

I den andra perioden lossnade det målmässigt för Leksands del då man gjorde tre mål inom loppet av fyra och en halv minut. Först och främst så kvitterade Mattias Ritola fem minuter in i mellanakten när han mycket vackert rundade Hugo Alnefelt och lade in pucken i mål. Därefter så snappade Marek Hrivik upp en felpass och skickade upp pucken i nättaket, och lite senare ordnade Martin Karlsson det tredje målet på friläge och därmed 3–1 på tavlan. HV71 kunde dock reducera i powerplay strax därefter och se till att 3–2 var resultatet efter två spelade perioder.

Leksand kom ut bra i den tredje perioden och Marek Hrivik var ytterst nära att göra mål igen när hans skott tog i stolpen. Hrivik fick dock utdelning några minuter senare när han skickade in 4–2 från minimal vinkel och satte Leksand i ett bra säte inför avslutningen på matchen. Det blåvita laget försvarade sig sedan väl och Daniel Gunnarsson kunde till slut avgöra i tom kasse och fastställa slutresultatet till 5–2.

I och med detta så slutar Leksand på plats 13 i SHL och kvalspel väntar om säsongen fortsätter som planerat.

Arvid Yngvesson