Karlsson stannar – Arntzen förstärker
Publicerad: 2017-04-18
Forwarden Martin Karlsson väljer att stanna i Leksands IF, och har nu skrivit på ett nytt kontrakt som gäller för den kommande säsongen. Samtidigt står det klart att målvakten Jonas Arntzen, som har spenderat de två senaste säsongerna i Leksands J20-lag, spelar kommande säsong i A-laget.

Martin Karlsson, född 1991, kom till Leksand från Smedjebacken säsongen 2006/2007, och gjorde sina första A-lagsmatcher under säsongen 2008/2009.
Under den gångna säsongen var Martin assisterande lagkapten och var med sin vilja, fart och uppoffrande spelstil en av lagets mest framträdande spelare.

Martin Karlsson:
– Jag har mått väldigt dåligt över det som hände för någon vecka sedan, och det känns väldigt skönt att det är klart med kontraktet nu. Jag känner verkligen att jag vill vara med och hjälpa klubben och fansen tillbaka, och revanschlusten växer för varje dag som går. På måndag börjar träningen med laget igen och jag längtar efter att få träffa grabbarna och tillsammans påbörja vår gemensamma resa tillbaka mot SHL.

Mikael Karlberg, sportrådet:
– Martin är en av våra kärnkillar, som alltid ger järnet och alltid är först på plats, dag ut och dag in. Han är viktig för oss både på isen och i omklädningsrummet, då han alltid har ett leende till övers. Det ska bli kul att se Martins fortsatta utveckling hos oss.

Lovande målvakt

Jonas Arntzen, född 1997, kom till Leksand från norska Lillehammer inför säsongen 2015/2016. Han har under de senaste åren skaffat sig meriter från de norska juniorlandslagen, och har en riktigt bra J20-säsong bakom sig i LIF-tröjan.

Jonas Arntzen:
– Jag är jätteglad över att få den här möjligheten, det här var det bästa som kunde hända. Jag trivs jättebra i Leksand och känner verkligen för klubben. Jag förstår att jag är tänkt som en andramålvakt, men självklart kommer jag att kriga på för att få spela matcher. Samtidigt som jag, när jag inte spelar, kommer att ge allt för att backa upp min målvaktskollega och resten av laget. Jag ser det här som en jättebra chans att utvecklas ytterligare, och jag är jättetaggad på att allt ska dra igång.

Mikael Karlberg, sportrådet:
– Jonas har haft en kanonsäsong i J20 Superelit, och var starkt bidragande till lagets framgång i vinter. Jonas är en stor målvakt som spelar väldigt lugnt och avslappnat, och han läser dessutom spelet väldigt bra. Vi ser stor potential i Jonas, och ser fram emot att se honom utvecklas tillsammans med målvaktstränaren och ytterligare en målvakt.

Se 15.00 och LIF-TV här:

Claes Thirus/Elin Broman