Tillväxtverket kräver tillbaka coronastöd från Leksands IF
Publicerad: 2021-10-26
Leksands IF
Leksands IF har precis som många andra idrottsklubbar och föreningar korttidspermitterat personal under coronapandemin, och genom detta fått stöd från Tillväxtverket, som nu dock kräver tillbaka 2,9 miljoner från föreningen. -Vi har verkligen försökt göra alla ansökningar på ett korrekt sätt, och är det något som blivit tokigt ska vi naturligtvis rätta till det, säger VD Andreas Hedbom.

Totalt har Leksands IF ansökt om statligt stöd på drygt 5,1 miljoner kronor för korttidspermitteringar, men endast beviljats drygt 2,2 miljoner av dessa. Även IF Malmö Redhawks och Rögle BK har fått återbetalningskrav av stödet, dock på lägre belopp än Leksands IF. Samtliga SHL-klubbar har ansökt om statligt stöd för korttidspermitteringar under coronapandemin, och hela listan finner du hos Dagens Nyheter här.

Leksands IFs VD, Andreas Hedbom, berättar om återbetalningskravet som nu åligger föreningen.

-Vi har under coronapandemin valt att korttidspermittera vår personal och fått stöd via Tillväxtverket precis som många andra idrottsklubbar och företag. Vi har gjort ansökningarna enligt, vad vi uppfattar, alla konstens regler. Vi har nu fått en återkoppling där man från Tillväxtverket vill ha tillbaka 2,9 miljoner av det stödet vi fått utbetalat. Vi måste nu gå tillbaka och se vad som blivit fel i våra ansökningar och korrigera det som eventuellt blivit fel, för det finns inget som helst ont uppsåt i det hela från vårt håll, säger Leksands IFs VD Andreas Hedbom.

Leksands IF har tre veckor på sig att överklaga beslutet, och man kommer nu från föreningens håll att gå igenom ansökningarna på nytt för att undersöka vad, eller om, som blivit fel.

-Vi har verkligen försökt göra alla ansökningar på ett korrekt sätt, och är det något som blivit tokigt ska vi naturligtvis rätta till det, avslutar Leksands IFs VD Andreas Hedbom.

Richard Brasar