Snart dags för premiär för J20
Publicerad: 2020-09-17
J20
Till helgen blir det rivstart för det blåvita J20-laget. Tre bortamatcher på tre dagar väntar. – Vi är jätteglada över att komma igång. Man kan säga att vi har väntat på detta sedan mars, säger nya huvudtränaren Martin Weel Sanne.

En stor del av tränarstaben är kvar i båset sedan förra säsongen, men ny som huvudtränare är Martin Weel Sanne.
– Jag var i J18 tillsammans med Patrik Andersson förra säsongen, men fick en ny roll i J20 nu när Mikael Karlberg gick upp i a-laget.
Hur är du som tränare?
– Jag är rätt lugn, ärlig och analytisk. Vi jobbar med att utbilda och utveckla individer, så att bygga relationer med spelarna är väldigt viktigt för mig. Att vara tydlig och låta alla spelare känna att det här är en miljö där de kan utvecklas, för att hjälpa dem mot sina mål.

"Träningsvilliga och tävlingsinriktade"

Efter en något speciell försäsong där man inte kunnat träffas och träna riktigt som vanligt är laget nu samlat. Martin Weel Sanne beskriver sitt gäng som en bra grupp, med stommen kvar från förra säsongen.
– De gjorde ju verkligen en fantastisk resa under förra säsongen med Karlberg och Bäcklin, något vi ska försöka bygga vidare på.
Hur är de som grupp?
– Träningsvilliga och tävlingsinriktade. De är ambitiösa och en fin grupp att jobba med.
Vilken typ av hockey får vi se er spela i vinter?
– Vi har en tydlig spelidé i föreningen som påminner väldigt mycket om hur laget spelade förra säsongen. Vi vill spela en framåtlutad hockey, ha mycket puckinnehav och hög intensitet i vårt spel. Vi ska våga att spela hockey.
Den här försäsongen har en del matcher ställts in och flyttats för många lag på J20-nivå, så även för Leksand. Därför har det varit lite svårare än vanligt att hitta hela vägen fram till det spel man ska använda sig av när matcherna väl drar igång.
– Det har varit lite upp och ner, som det brukar vara under en försäsong. Vi har inte alltid hittat den där jämna nivån över 60 minuter som vi vill ha. Men vi har visat bra intentioner i spelet och stundtals presterat riktigt bra.

Siktar på topp fem

Under hösten är de bästa J20-lagen uppdelade i två serier. En i norr och en i söder. Leksand spelar i den norra och målet är att komma bland de fem bästa. Då hamnar man i en topp tio-serie efter jul och har en något kortare väg in i slutspelet.
– Det är dit alla vill, så det är det vi jobbar efter. Vi vill spela så bra matcher som möjligt, då blir topp tio ett naturligt mål.
Det allra första nedsläppet på vägen dit sker i morgon fredag då det blåvita gänget åker till Västerås för bortamatch. Sedan styr man kosan till Stockholm och möter AIK på lördag och söndag.
– Vi har mött båda lagen på försäsongen och det är samma sak som gäller i alla matcher: Vi möter bra hockeylag. Vi måste vara beredda att tävla och våga spela vårt spel. Det finns inga enkla matcher i den här serien.

Matcherna i helgen spelas som följer: Fredag 18 september, 19.00: Västerås-Leksand Lördag 19 september, 12.00: AIK-Leksand Söndag 20 september, 12:00: 12.00: AIK-Leksand Samtliga matcher går att se på svenskhockey.tv

Elisabet Wahl