Förlust mot Brynäs
Publicerad: 2020-01-17
Damlaget
Ett decimerat Leksand på grund av ungdoms-OS och skador åkte under fredagen till Gävle för bortamatch mot Brynäs. Man stod upp bra och var inte långt ifrån att få poäng med sig, men det var ändå hemmalaget som avgick från matchen med segern.

Det var en viktig match för båda lagen i Monitor ERP Arena i Gävle under fredagskvällen. För Brynäs del gällde det att ta poäng för att haka på Luleå i kampen om andraplatsen i tabellen, och för Leksands del var siktet inställt på välbehövliga poäng för att hålla Linköping och MODO fortsatt bakom sig i tabellen.

Det kom till slut att bli Brynäs som drog det längre strået där det stora rycket kom i mitten av den andra perioden där hemmalaget kunde gå ifrån till en tremålsledning. Leksand vägrade dock att ge sig och lyckades skapa rejäl dramatik i matchen i slutet av den tredje perioden. Betty Jouanny summerar händelserna.
-Vi lyckades inte skapa så många chanser i den första perioden, men spelade bra defensivt och höll 0-0 efter första 20 minuterna. Vi får sedan en jobbig andraperiod där Brynäs kunde göra tre mål på oss. Vi tar många utvisningar och tappar tempot lite, och två av Brynäs mål är just i powerplay. Vi kämpade ändå på bra och lyckades få mer skott mot deras mål, och kan också reducera i vårt powerplay. Efter det var det bara att fortsätta jobba för vår del, och det var nära att vi kunde kvittera på slutet. Vi borde fått en utvisning med oss sent i den tredje perioden, men istället gör Brynäs 5-3, så det var riktigt surt. Vi skapade ändå chanser och var inte långt från 4-4, säger fransyskan Betty Jouanny.

Ett decimerat Leksand

Sedan tidigare saknades Hanna Sköld på grund av skada, och inför fredagens match kunde även Sam Hanson skrivas upp på den listan. Dessutom saknades tre unga spelare i form av Ida Karlsson, Nicole Hall och Tuva Kandell av en mycket positivare anledning då de just nu representerar Sverige vid ungdoms-OS i Schweiz.
-Med tre spelare på OS och även Sam borta idag tvingades vi att spela med endast fyra backar. Det blir så klart tufft för oss med så många bra spelare borta, men det är riktigt positivt av oss ändå att göra en så pass bra insats. Hela laget slet hårt tillsammans idag, säger Betty Jouanny.

Ledig helg, sedan viktig vecka

Fredagens match var den enda för Leksands del under den här veckan. Nästa vecka väntar hemmamatcher under såväl lördagen som söndagen då Djurgården och Linköping gästar Tegera Arena. Det blir viktiga matcher i slutskedet av grundserien i SDHL.
-Linköping är tre poäng bakom oss med två matcher mindre spelade, och MODO är bara nio poäng bakom så det är jätteviktiga matcher för oss. Matchen mot Linköping blir såklart lite extra, och jag tycker att vi ska ha bra chans att vinna även mot Djurgården. Jag hoppas att vi kan ha en hel del spelare tillbaka då och att vi har ett riktigt starkt lag till nästa helg, avslutar Betty Jouanny.

Richard Brasar