Förlust mot Luleå
Publicerad: 2020-12-28
Trots likaläge inför den tredje perioden och chans på poäng för Leksand så drog Luleå ifrån och vann till slut med 3–0.

Matchen inleddes i ett intensivt tempo där båda lagen körde på med riktigt bra fart under skridskorna. Luleå hade den första riktigt farliga chansen i matchen efter några minuter som Janne Juvonen räddade, och inte långt därefter var Oskar Lang nära att få in pucken efter att ha snott densamma och sånär lirkat in den i mål. Därefter fortsatte perioden med ett spel som forsade fram och tillbaka med ett par lägen åt båda håll, men trots en underhållande förstaperiod så slutade den mållös.

I den andra perioden så ändrades matchbilden ganska rejält och det var istället lite mer av en akt där det inte hände särkilt mycket. Luleå var snäppet bättre vilket innebar att Leksand fick försvara sig väl, och krigarna klarade bland annat av ett boxplay efter halva perioden men lyckades däremot inte skapa särskilt mycket framåt. Det blåvita laget skulle dock ha mittenaktens farligaste chans, trots bara två skott mot mål, när Marek Hriviks skott tog klockrent i ribban med tre minuter kvar till pausvila.

Inledningen på tredjeperioden grinade emot Leksand då hemmalaget kunde spräcka målnollan efter drygt fyra minuter när pucken oturligt letade sig in via en egen spelares skridsko. Bara en minut senare kom också 2–0 för Luleå när Isac Brännström tog fart och ökade på i boxplay, vilket gjorde att uppförsbacken var enorm inför slutdelen av matchen. Luleå kunde sedan punktera tillställningen med sju minuter kvar av ordinarie tid och fastställa slutresultatet till 3–0.

Redan på onsdag spelas nästa match när Skellefteå kommer på besök till Leksand.

Arvid Yngvesson