Cissi Östberg om 100-årsmatchen
Publicerad: 2019-08-25
Damlaget
Cissi Östberg blev utsedd till matchens lirare i sitt lag i lördagens stjärnspäckade hockeymatch. Innan nedsläpp blev hon också firad av Dalarnas Tidning som Leksands bästa damspelare genom tiderna. – Jag är så stolt och glad över utmärkelserna, säger Cissi efteråt.

Tillsammans med Mats Åhlberg (bäste manlige spelare genom tiderna)blev Cissi ordentligt hyllad av publiken i ett nästan fullsatt Tegera.
– Jag fick reda på det innan matchen när DT intervjuade mig, berättar Cissi.
Cissi spelade i Leksand i åtta säsonger och var en starkt bidragande orsak till att laget etablerade sig i Rikserien (nuvarande SDHL). Hon slutade med hockeyn bara tjugosex år ung för knappt fyra år sedan.

Saknar du hockeyn?
– Jag har knappt hunnit reflektera över det. Jag har fått tre barn så jag har fullt upp, säger Cissi med ett stort leende.

Två OS

Det blev två OS-turneringar med landslaget och Cissi säger att det är vad hon är mest stolt över i sin karriär. Det och vad hon åstadkom i Leksand. Under åtta säsonger i dalaklubben stod hon för imponerande 201 poäng på 151 matcher. Tillsammans med Klara Myrén bildade Cissi ett livsfarligt anfallspar.
– Vi har setts alldeles för sällan efter att vi la av med hockeyn, men nu blir det förhoppningsvis mer när vi bor mer i närheten av varandra, säger Insjöbon.

Vad säger du om att spela den här Jubileumsmatchen?
– Det var superkul! Att få spela med alla legendarer. Om jag har någon favorit? Jens Nielsen, säger Cissi och förklarar att hon är så imponerad av Jens spelförståelse.
Cissi spelade i det vita laget som vann matchen med 10-8. Och hon är full av beundran över målvakten Olow Sundström.
– Jag hade valt honom till matchens lirare. Vilka schyssta räddningar, säger Cissi om Olows lite äldre målvaktsstil.
Med tanke på att Cissi inte spelat mycket hockey de senaste åren var det säkert många som blev imponerad över att hon har kvar känslan för spelet och mycket energi.
– Det var nog förrförra året senast jag var på is, avslutar Cissi innan hon går och firar vidare med lagkompisarna i Leksand Vit.

Katharina Dalmalm