Uddamålsförlust mot Färjestad
Publicerad: 2021-01-23
Eftermiddagens hemmamatch mot Färjestad slutade med en snöplig 2–3-förlust i vad som var en jämn drabbning.

Matchen inleddes med att Leksand fick reda ut ett tidigt boxplay där Färjestad hade några halvchanser att ta tag i taktpinnen. Det dröjde sedan några minuter innan hemmalaget kom in i spelet, men när man väl gjorde det så såg det omgående bra ut. Leksand hade bland annat ett fint powerplay där ett mål hängde i luften, men det var precis efter 5 mot 4-spelet som 1–0 kom. Med exakt elva minuter på klockan stod Matt Caito för en riktigt fin uppåkning och hittade Carter Ashton som distinkt stänkte dit pucken. Ettmålsledningen höll sig sedan perioden ut trots att Leksand haft ytterligare ett mycket fint numerärt överläge som dock inte resulterade i någon nätkänning.

Inledningen av den andra perioden var tung då Färjestad tryckte tillbaka Leksand rejält i och med ett riktigt långt byte och efter drygt tre minuter kom kvitteringen när två leksingar oturligt krockade vilket gav öppen gata för Albert Johansson som pricksköt in 1–1. Strax därefter var Marek Hrivik nära att ta tillbaka ledningen, men Henrik Haukeland svarade för en fin räddning och stoppade pucken. Den resterande delen av mittenakten var ingen höjdare när det stundtals var fram och tillbaka på isen, vilket gjorde att det oavgjorda resultatet var rättvist efter 40 minuter.

I den första halvan av den tredje perioden fick Leksand försvara sig under stora delar där krigarna täcke skott efter skott för att freda sitt eget mål. Till slut orkade hemmalaget stå emot, och efter elva minuters spel gjorde Färjestad 1–2 från nära håll. Leksand kom relativt snabbt tillbaka in i matchen när Carter Campers fina förarbete ledde fram till en kvittering från unge backen Alexander Lundqvist som noterades för sitt första SHL-mål. Glädjen blev dock kortvarig när bortalaget på nytt tog ledningen bara en minut senare via en styrning för 2–3 inför avslutningen. Detta skulle också visa sig bli slutresultatet efter att Leksand inte lyckats få in en kvittering i spel sex mot fem.

På torsdag ska Leksand möta Oskarshamn på bortaplan.

Arvid Yngvesson