"Vi ska etablera Leksand i SHL"
Publicerad: 2019-09-11
Försäsongen är färdigspelad och SHL-premiären mot Malmö kryper allt närmare. Jon Knuts är en av spelarna i årets trupp som har varit med att åka upp och ner i seriesystemet flera gånger och har nu som mål att se till att Leksand spelar kvar i SHL flera säsonger framöver. – Vi har som målsättning att vi ska etablera Leksand i SHL.

Jon Knuts är en av ikonerna i årets trupp med över 500 matcher i klubben. För tredje gången har den numer 28 år gamla forwarden tagit steget upp till SHL med Leksand, denna gång efter att ha vunnit mot Mora. Lagbygget ser riktigt intressant ut inför återkomsten till landets bästa serie, men försäsongen har varit rätt blandad.
– Jo det har väl varit lite upp och ner med blandade resultat. Vi har gjort någon riktigt topprestation och några sämre prestationer, så det är ganska likt en försäsong, berättar Jon och fortsätter med att ta matchen mot Brynäs som ett exempel.
– Vi gjorde en riktigt bra första period där och sedan orkade vi inte hålla i det hela vägen. Så är det väl också även under säsongen, det kommer komma svackor i matcherna som man måste försöka göra så små som möjligt.

Energifylld kedja

Under försäsongen har Jon spelat tillsammans med Martin Karlsson och Fredrik Forsberg, något som har visat sig vara en bra kombo då kedjan spelar med härlig fart och fysik.
– Jag och Martin har en liten fördel kontra övriga, vi har bra kemi eftersom att vi har spelat med varandra väldigt länge och under många år. Fredrik har också gjort det jättebra sedan han kom in, det har inte varit svårt att spela med honom. Vi ska bidra med energi och vara jobbiga att möta och vi försöker vara det varje match, och jag tycker att vi har lyckats ganska bra med det.

Leksand ska etableras i SHL

Den här säsongen går Leksand in i en etableringsfas och siktet är inställt på att hålla sig kvar i SHL flera säsonger framöver.
– Vi har som målsättning att vi ska etablera Leksand i SHL. Att vi ska ta steg för steg under säsongen är målet, och skulle vi ta oss till en slutspelsplats så är det såklart bra. Vi kommer självklart vara nöjda om vi grejar en slutspelsplats, men då kommer man sukta efter ännu mer och tävla om att förlänga säsongen ytterligare, poängterar Jon.

Premiär mot Malmö på lördag

I helgen står äntligen SHL-premiären för dörren, och det är ett fullsatt Tegera Arena som kommer vänta laget när de skrinnar ut på isen, vilket Jon verkligen ser fram emot.
– Det blir jätteroligt, det är ju de här matcherna som man blickar fram emot. Att få spela en seriepremiär en lördag hemma i Tegera blir skitkul. Jag hoppas verkligen att vi i laget kommer kunna göra en kanonmatch.

Vem avgör premiären?
– Jag tror på Linus Persson, avslutar Jon.

Arvid Yngvesson