Seger inför fullsatt Tegera Arena
Publicerad: 2019-03-30
Leksand tog andra segern mot Mora efter att ha vunnit med 4-3 inför ett fullsatt Tegera Arena.

Det var ett fullsatt och kokande Tegera Arena som väntade lagen vid nedsläpp, och det tog inte många sekunder innan det hettade till på isen. Andrew Rowe drog på sig ett matchstraff för huvudtackling i första bytet, och i det efterföljande 5 mot 4-spelet gjorde Mattias Ritola 1-0 med ett distinkt avslut. Därefter jämnade spelet ut sig något med chanser åt båda håll och ledningen höll sig första perioden ut.

Fyra minuter in i andra perioden ordnade Martin Karlsson ett straffslag efter att ha blivit hakad i ett friläge. Straffen tog Thomas Valkvae Olsen hand om på bästa sätt och gjorde 2-0. Jesper Ollas ökade sedan på till 3-0 efter hårt slit av Jon Knuts, men Mora reducerade inte långt därefter. Innan mellanakten var över hann bortalaget med att reducera ännu en gång och se till att matchens resultat var 3-2 inför den avslutande perioden.

Leksand tog tillbaka kommandot tidigt i den tredje perioden då Anton Karlsson fick tag i pucken och läckert lade in 4-2 med en snygg backhand. Mora kom dock tillbaka igen och reducerade till 4-3 knappt åtta minuter in. Mot slutet av matchen blev det rejält nervöst då Oskar Lang drabbades av en utvisning, men krigarna på isen redde ut stormen och såg till att bärga andra segern av två möjliga.

Nu på måndag väntar nästa match i serien på bortais.

Arvid Yngvesson