Karlberg lånas ut till AIK
Publicerad: 2019-09-02
Leksands IF har kommit överens med forwarden Marcus Karlberg om en utlåning till AIK som gäller över säsongen 2019/2020.

Marcus Karlberg gjorde sin första ordinarie säsong som a-lagsspelare under fjolåret då han representerade Leksands IF vid 56 tillfällen i tävlingsmatcher på seniornivå. Utöver spel i klubblaget gjorde Karlberg även fyra framträdanden i U19-landslaget under fjolåret, och har dessutom spelat med Sveriges U20-landslag i inledningen av den här säsongen.

För att fortsatt utvecklas på seniornivå har beslutet att låna ut Karlberg tagits i samråd med AIK Hockey och honom själv. Lånet gäller över hela den påbörjade säsongen. Marcus Karlbergs kontrakt med Leksands IF gäller över de kommande två säsongerna, till och med 2020/2021.

Leksands IFs GM, Thomas Johansson, om utlåningen av Marcus Karlberg:
-Vi i Leksands IF har tillsammans med Marcus Karlberg kommit fram till att det bästa för Marcus fortsatta utveckling är en utlåning till AIK och HockeyAllsvenskan. Marcus behöver få speltid och vi i Leksand kan inte garantera Marcus den position och istid han behöver just nu för att fortsätta utvecklas. Leksands IF ser jättepositivt på att Marcus kommer till en förening som har en bra och utvecklande verksamhet. Vi har avtal med Marcus även över säsongen 20/21, och utlåningen till AIK gäller hela säsongen 19/20.

Richard Brasar