Övertidsförlust mot SDE
Publicerad: 2020-09-20
Damlaget
Trots att Leksand hade ledningen med 2-1 in i slutminuterna av ordinarie matchtid lyckades SDE vända och vinna med 3-2 i förlängningsspel i söndagseftermiddagens SDHL-möte lagen emellan. Detta innebär att Leksand tar med sig 4 av 6 poäng från helgens matcher.

Leksand kom till söndagens match med uddamålsseger mot AIK med sig i ryggen från lördagen, medan SDE kom från uddamålsförlust mot Brynäs. Leksand kom till söndagens match med en helt identisk laguppställning som i mötet mot AIK, vilket innebar att Eveliina Suonpää fick förnyat förtroende mellan stolparna. Leksandsmålvakten fick jobba hårt under matchen då skottstatistiken till slut skrevs till 41-25 i hemmalagets favör, men Leksand stod emot och var även nära att ta med sig samtliga tre poäng hem till Dalarna.

-Vi hade kanske inte riktigt samma ork och energi idag som igår efter att ha fått gå en hård kamp mot AIK, både fysiskt och mentalt. Vi skapar ändå bra lägen och får bra tryck mot SDE vid flera tillfällen i matchen. SDE är ett lag som spelar med stort engagemang och jobbar hårt, och ibland spelar lite på chans, men vi gör det bra mot dem. Att ta 4 av 6 poäng under helgen är jag nöjd med, även om det kunde blivit en seger idag. Spelet sitter alltmer, och vi genomför mycket av det vi pratat om att vi ska göra inför matcherna, säger huvudtränare Lars Stenmark.

Powerplayspelet fortsätter leverera

I lördagens match mot AIK gjordes ett av Leksands tre mål i powerplay, och även i söndagens match gav spelet i numerärt överläge resultat då båda Leksands mål kom till i just den spelformen. I den första perioden kunde Leksand ta ledningen i spel 5 mot 4 genom Hanna Sköld innan SDE sedermera kvitterade till 1-1 före pausvilan. I den andra perioden tog Leksand ledningen på nytt genom Kajsa Armborg, återigen i spel 5 mot 4. Just spelet i numerärt överläge är något som huvudtränare Stenmark är nöjd med efter matchen.

-Vår assisterande tränare Anton Bokull har pratat mycket med tjejerna om att inte behandla pucken för mycket utan istället hota mer i numerärt läge, vilket vi också gör nu. Det är rejält hungriga blickar in mot mål, och vi sätter högre press mot målet. Vi har ett högre pucktempo i powerplay nu än vi någonsin haft tidigare vilket också är något vi pratat om, så det är kul att se, säger Stenmark.

Tre poäng blev en

Trots att Leksand gått in i den tredje perioden i ledning med 2-1, och även lyckats hålla densamma in i slutminuterna, kom det dock att bli SDE som drog det längsta strået i matchen efter att Kelty Apperson kvitterat med dryga två minuter kvar av den tredje perioden och Kayleigh Hamers stått för segermålet för hemmalaget i övertidsspelet. Känslan efter matchen är så klart att det är sura poäng att förlora så sent i matchen. -Vi hade 2-1 ganska länge, men sedan får vi vi en olycklig utvisning i slutet av matchen. SDE kan ta sig in snabbt från en tekningssituation, och tyvärr missar vi lite där. Det kanske inte var ett helt slumpartat mål, men synd att de fick in pucken i det läget och att vi tappade poäng på det.

För Leksands del väntar nu en träningsvecka innan det stundar hemmapremiär i SDHL mot MODO Hockey under lördagen, och ytterligare match mot Luleå på söndagen.
-Kan vi fortsätta på inslagen väg och fortsätta hålla kvalitet i det vi gör så blir det otroligt spännande att möta MODO på lördag. Förhoppningsvis hinner vi också analysera den här helgens två matcherna lite mer, och framförallt titta på de många bra sakerna vi gör på isen. Det är inte bara poängen vi tar med oss från den här helgen, utan även mycket i själva spelet, avslutar Lars Stenmark.

Richard Brasar