Årets intag till NIU-utbildningen på damsidan
Publicerad: 2019-05-07
Junior
Leksands IF har gjort klart med det nya intaget av spelare födda 2003 till den nationella idrottsutbildningen, NIU, inför starten av hockeygymnasiet i höst. Nedan finns lista på intagna spelare samt kommentarer av Kevin Törnblom som varit delaktig i intagsprocessen.

-Jag är väldigt nöjd och spänd över årets intag på NIU i Leksands IF. Även om intaget har kraftig spets så har vi fokuserat mycket på personligheten hos spelarna. För oss är det viktigt med spelare som vill tävla, vill utvecklas varje dag och som framförallt vill spela i Leksands IF. Vi har en stark verksamhet idag med tjejer som jobbar otroligt hårt varje dag och som tar hand om varandra. Därför är det väldigt viktigt vid rekrytering att spelarna vill vara i en sådan miljö, säger Kevin Törnblom som varit delaktig i intagsprocessen.

Målvakt

Vega Flemberg
Senaste klubb: Leksands IF
Moderklubb: Smedjebacken HC
Kommentar: "Kom till Leksand redan i slutet av säsongen och har en otrolig vilja att utvecklas och tävla. Trygg och bra person för gruppen utanför isen."

Backar

Molly Eljas
Senaste klubb: Borlänge HF
Moderklubb: Björbo IF
Kommentar: "Lugn och bra med pucken. Trygg back som både kan leverera ett bra förstapass och våga utmana och vända bort sin forecheckare. Stark lagmoral och var kapten i Stålbucklan senaste två åren."

Mathilda Danielsson
Senaste klubb: Mora IK
Moderklubb: Mora IK
Kommentar: "Lugn och trygg tjej. Hög arbetsmoral och visar bra ledaregenskaper. Även Mathilda var med i kaptenstrion i årets Stålbucklan-lag från Dalarna."

Forwards

Ella Albinsson
Senaste klubb: Färjestad BK
Moderklubb: Viking HC
Kommentar: "Stark rightare med ett otroligt bra skott. Har varit en av div 1 västra bästa målskyttar senaste två säsongerna. Ifjol gjorde hon 21+9 på 23 matcher."

Agnes Törnlund
Senaste klubb: Trollhättans HC
Moderklubb: Vänersborgs HC
Kommentar: "En rapp spelare som är bra med pucken och har grym skridskoåkning."

Agnez Svensson
Senaste klubb: Karlskrona HK
Moderklubb: Kristianstads IK
Kommentar: "En stark spelare som vågar och kan ta för sig på planen. Är alltid ett offensivt hot och är en stark lagspelare. Var assisterande lagkapten i årets Stålbucklan."

Richard Brasar