Uddamålsförlust mot Växjö
Publicerad: 2021-01-16
En jämn match mot Växjö slutade med en 1–2-förlust efter att effektiviteten inte funnits där ikväll.

Växjö var laget som kom ut bäst i inledningen av matchen och tog också ledningen efter knappt tre minuter med ett fint mål där Leksands-försvaret blev bortspelat. Därefter hände det inte särskilt mycket intressant under resterande del av den första perioden trots att båda lagen hade två chanser att sätta pucken i numerärt överläge, men Leksand fick till slut sista ordet innan pasuvila. Carter Ashton hittade Jonas Ahnelöv med en fin passning i offensiv zon där den rutinerade backen fint kunde sätta 1–1 med 1:20 kvar av perioden för ett jämnt läge i matchen på nytt.

Leksands första halva av den andra perioden var i ett högt tempo där man omgående skapade en riktigt farlig chans när Emil Heinemans skott på ett friläge gick precis ovanför ribban. Leksingarna fick sedan till ett par lägen som mycket väl kunde ha resulterat i ett ledningsmål, men Erik Källgren i Växjö-målet stod för några fina räddningar. I den andra halvan av mittenakten kom bortalaget in i spelet igen och hade även de några chanser som kunde ha inneburit nätkänning. Janne Juvonen stod dock upp bra och 1–1 höll sig perioden ut.

Inledningen av den tredje perioden var även den av riktigt hög kvalité från Leksands sida. August Berg hade ett skott som tog klockrent i ribban nästan direkt, och efter tre minuters spel lade Marek Hrivik en straff som tyvärr räddades. Därefter lugnade det sig lite på målchansfronten innan Oskar Lang med sju minuter kvar av ordinarie tid fick ett friläge, men även denna gång slutade det med att pucken inte gick in i mål. Istället så var det Växjö som kunde sätta 1–2 med tre minuter kvar av ordinarie tid i efterdyningarna av en märklig utvisning, vilket tvingade Leksand att ta ut målvakten i slutskedet för att försöka kvittera. Inget mer mål gjordes sedan och matchen slutade alltså med en sur uddamålsförlust.

Nu väntar några dagars matchledigt innan Leksand möter Frölunda på bortaplan.

Arvid Yngvesson