Fyra nya spelare till LIF Dam
Publicerad: 2019-08-14
Damlaget
Leksands IF har gjort klart med fyra nya pusselbitar till lagbygget inför säsongen. Det rör sig om Maddie Rolfes som närmast kommer från University of Wisconsin i NCAA, Emma Woods från Vanke Rays i CWHL samt Frida Peterson och Tuva Kandell som flyttas upp från juniorlaget.

Maddie Rolfes

Maddie Rolfes kommer ursprungligen från West Des Moines, Illinois, i USA. Som ungdomsspelare representerade Rolfes St. Louis Lady Blues och Chicago Fury i T1EBHL och T1EHL. De fem senaste säsongerna har hon representerat University of Wisconsin i NCAA där hon stått för starka säsonger med bra poängproduktion från sin backposition. På landslagsnivå har Maddie Rolfes representerat USA i J18-VM vid två tillfällen med silvermedaljer som resultat i båda dessa.

Kontraktet med Maddie Rolfes gäller över den kommande säsongen, 2019/2020.

Leksands IFs huvudtränare, Lars Stenmark, om nyförvärvet Maddie Rolfes:
-Maddie har spelat de fem senaste säsongerna på University of Wisconsin i NCAA. Hon är en spelare med mycket erfarenhet och väldigt bra blick för spelet. Hon har stått för bra produktion och är ett offensivt vapen som vi letat efter, men som även är riktigt bra i det defensiva spelet. Maddie ansluter till Leksand i mitten av september.

Emma Woods

Emma Woods kommer ursprungligen från Burford, Ontario, i Canada. Karriären startade på allvar med spel i KW Lady Rangers och Cambridge Rivulettes i Provincial Women's Hockey League innan det var dags för universitetsstudier på Quinnipiac University och spel i NCAA. Det kom att bli fyra säsonger i Quinnipiac för Woods innan flyttlasset gick till kina och den nya klubbadressen Vanke Rays i den internationella ligan CWHL, Canadian Women's Hockey League. I Vanke Rays har Emma Woods spelat de två senaste säsongerna.

Kontraktet med Emma Woods gäller över den kommande säsongen, 2019/2020.

Leksands IFs huvudtränare, Lars Stenmark, om nyförvärvet Emma Woods:
-Emma har spelat de två senaste säsongerna i CWHL i kinesiska Vanke Rays. Emma kan spela både forward och back, hon har bra spelsinne och är en riktig playmaker som kan producera poäng. Emma innehar även stora ledaregenskaper. Emma kommer att ansluta till Leksand i slutet av augusti.

Frida Peterson

Frida Peterson har Kungsörs IK som moderklubb och anslöt till Leksands IF inför fjolårssäsongen från VIK Västerås HK. Under fjolåret var hon assisterande lagkapten i Leksands damjuniorlag i Division 1 Västra, och stod under säsongen för 3 poäng på 14 matcher. Frida Peterson har även spelat Stålbucklan för Västmanland vid fyra tillfällen, samt representerat Team Väst i U18-regionsturneringen för damer.

Det nya kontraktet gäller över de kommande två säsongerna, t.o.m säsongen 2020/2021.

-Leksands IFs huvudtränare, Lars Stenmark, om Frida Peterson:
Frida har haft en bra utveckling och kommer att tillhöra a-truppen. Tar stora steg hela tiden och kommer säkert att få känna på några matcher i SDHL. Hon kommer även att träna och spela med dam-j. Kontraktet är på två år.

Tuva Kandell

Tuva Kandell är fostrad i Leksands IF och har spelat i såväl föreningens ungdomslag som i damjuniorlaget i Division 1 Västra. Under fjolårssäsongen gjorde hon 2 matcher med damjuniorlaget med ett mål som facit, samt 15 matcher med föreningens U16 division 1-lag där hon stod för 8 assistpoäng. Tuva Kandell har även representerat Dalarna vid två turneringar i Stålbucklan.

Leksands IFs huvudtränare, Lars Stenmark, om Tuva Kandell:
-Tuva är en stor och tuff tjej som verkligen visar framfötterna. Hon är riktigt rivig i sitt spel, men kombinerar detta med ett bra spelsinne. Tuva är en stor talang som både kan spela back och forward. Tuva kommer även kanske att spela matcher med killar under säsongen.

Richard Brasar